Introduction to American Studies (Wprowadzenie do studiów amerykanistycznych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW051 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to American Studies (Wprowadzenie do studiów amerykanistycznych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć dokonuje się przeglądu głównych tematów, problemów i metod badawczych w studiach amerykanistycznych. Nacisk położony jest na ujęcia teoretyczne m.in. w kulturoznawstwie, literaturoznawstwie, historiografii. Wykład skupia się na Stanach Zjednoczonych Ameryki, lecz uwzględnia także perspektywy latynoamerykańskie i europejskie. |
Pełny opis: |
Na zajęciach rozpatrywane są podstawowe zagadnienia studiów amerykanistycznych i kulturoznawstwa, naukowe rozumienie terminu kultura, a także problemy badań nad kulturą w obu Amerykach (z naciskiem na USA). Przedstawiona jest charakterystyka amerykanistyki i kulturoznawstwa jako dyscypliny naukowej oraz pozycja nauk o kulturze wśród dyscyplin humanistycznych i społecznych. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową literaturą z zakresu studiów amerykanistycznych i kulturoznawstwa, z najistotniejszymi zagadnieniami nauk o kulturze oraz przygotowanie do podjęcia tematyki kultury w badaniach w kontekście amerykańskim. W toku zajęć omówione zostaną relacje pomiędzy kulturami oraz teorie kultury i sposoby poznawania kultury. Wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z różnymi aspektami kultury ujętymi w wymiarach: historyczności kultury (ciągłość i zmiana kulturowa, ewolucja, tradycja), instrumentalności kultury (potrzeby, funkcje, wartości, normy), wymiaru jednostkowego (socjalizacja, internalizacja), wymiaru symbolicznego (komunikacja, kod kulturowy, język, mit, kultura religijna), wymiaru społecznego (grupa społeczna, subkultura, więź społeczna, kultura narodowa, rola społeczna) oraz wymiaru ideacyjnego (ideologia, stereotyp, obyczaj, styl życia, moda). Na zajęciach rozpatrywane są także podstawowe zagadnienia związane z badaniami kulturoznawczymi i ich metodologią. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia wszechstronnych badań nad kulturą w kontekście amerykańskim. |
Literatura: |
Przykładowe lektury: R.W.B. Lewis, The American Adam Leo Marx, The Machine in the Garden F.O. Mathiessen, American Renaissance Sacvan Bercovitch, Rites of Assent; The American Jeremiad Louis Althusser, Ideology and Ideological State Apparatuses Jacques Ranciere, Chronicles of Consensual Times Michel Foucault, Discipline and Punish; History of Sexuality Walter D. Mignolo, The Geopolitics of Knowledge and the Colonial Difference Jacques Lacan, The Instance of the Letter in the Unconscious; Seminar on "The Purloined Letter" Jacques Derrida, The Purveyor of Truth Ernesto Laclau, Emancipation(s) Annette Kolodny, The Lay of the Land Nina Baym, Melodramas of Beset Manhood |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna podstawową terminologię, najpowszechniejsze teorie, koncepcje i metody badań, analizy i interpretacji wykorzystywane do badań amerykanistycznych i kulturoznawczych, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą społeczeństw i kultur amerykańskich oraz o relacjach pomiędzy nimi pozwalającą na integrację perspektyw różnych dyscyplin nauki niezbędnych do badań kulturoznawczych; dostrzega złożony charakter kultur amerykańskich, - posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz osiągnięciach w badaniach kulturoznawczych obu Ameryk, z naciskiem na USA - zna metody, narzędzia i techniki do badania wybranych aspektów kultur amerykańskich, - dostrzega przyczyny, konsekwencje oraz dynamikę zmian kulturowych w Stanach Zjednoczonych UMIEJĘTNOŚCI: - umie wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zachodzące w kulturze USA na podstawie teorii kulturoznawstwa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest świadom ważnej roli kultury we współczesnym świecie |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. do 30% oceny końcowej za regularną obecność (po 2 punkty za wykład). Studenci przedstawiają krótkie pisemne odpowiedzi dotyczące zadanych lektur (opcjonalnie): od 50% do 70% procent oceny końcowej. 14 odpowiedzi po 5 punktów: każda odpowiedź jest oceniana na 0 pkt. lub na 5 pkt. Trzeba uzyskać co najmniej 10 poprawnych odpowiedzi w trakcie semestru, żeby punkty za odpowiedzi liczyły się do oceny końcowej. Odpowiedzi mogą być indywidualne lub przygotowane w grupie 2 lub 3 osób. Grupę należy zadeklarować na początku semestru. Uwaga: korzystanie z generatora tekstu (AI) oraz plagiat dyskwakifikują wszystkie odpowiedzi udzielone w trakcie semestru, Przedmiot kończy się pisemnym egzaminem: do 70% procent oceny końcowej. Ocena końcowa: bdb: powyżej 90% maksymalnej punktacji db plus: pow. 85% do 90% dobry: pow. 80% do 85% dst plut: pow. 75% do 80% dst: pow. 70% d0 75% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Golonko | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Golonko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykład obowiązkowy dla studentów I stopnia na studiach amerykanistycznych -- wprowadzenie do amerykanistyki ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa. |
|
Pełny opis: |
Orientacyjne tematy poszczególnych wykładów: A brief outline of the history of American Studies What is cultural studies? Ethnography and cultural anthropology The Dynamo and the Virgin The machine in the garden Beauty and the sublime (Burke, Kant, Lyotard) Technological sublime Canon wars Nina Baym Anette Colony Jane Tompkins The linguistic turn in cultural studies Structuralism The narrative turn in cultural studies Narrative and phenomenology Narrative as poetic act Formalist and structuralist concepts of narrative Aristotle’s Poetics, unity of action Individual and group identity Narrative and identity Conversion narrative Coming out The public sphere Minorities and counterpublics Assimilationism / Isolationism / confrontationalism The task of the translator Hauntology / survivance La mestiza / borderlands Communities / immunitas Performative speech acts Performativity Gender, nationalism Citationality Theories of the subject Interpellation asujetissement The subject as theme (Le roi n’est pas un sujet; Lacan) Classical economic theory and Marxism Potlatch Where does money come from? What do banks do in macroeconomic terms? Exchange value and use value reification and alienation of labor Commodity fetishism / fetish Ideology / hegemony Distinction / class Habitus Embodiment In what ways Freudian theory matters still? Mourning and melancholia The uncanny Affect theory Silvan Tomkins, Eve Kosofsky Segdwick Lauren Berlant (cruel optimism) Heather Love and Erving Goffman (stigma, negative affect) Parrhesia, justified anger, jeremiad Orientalism Post-colonial studies (Spivak) Intersectionality (Crenshaw) |
|
Literatura: |
Przewidywane lektury do zajęć: Gloria Anzaluda, Borderlands / La Frontera Henry Adams, The Dynamo and the Virgin Eve Kosofsky Sedgwick, The Silvan Tomklns Reader Sigmund Freud, Mourning and Melancholia Edward Said, Orientalizm J.L. Austin, How To Do Things with Words Louis Althusser, Ideology and Ideological State Apparatuses Jacques Ranciere, Chronicles of Consensual Times Michel Foucault, Discipline and Punish; History of Sexuality Walter D. Mignolo, The Geopolitics of Knowledge and the Colonial Difference Jacques Lacan, The Mirror Stage Gerald Vizenor, Survivance, The Long Gaze of Columbus Pierre Bourdieu, Distinction Werner Sollors, The Invention of Ethnicity Deirdre McCloskey, Bourgeois Virtue Roberto Esposito, Immunitas Annette Kolodny, The Lay of the Land Nina Baym, Melodramas of Beset Manhood |
|
Uwagi: |
Przewidywany porządek wykładów może ulec zmianie, zwłaszcza w zależności do liczby spotkań w semestrze. Lista lektur może zostać uzupełniona o dodatkowe pozycje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Golonko | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Golonko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.