Imaginative Resonances: Literature and Science in the 19th-century America
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW217 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Imaginative Resonances: Literature and Science in the 19th-century America |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu. Pisarki i pisarze amerykańscy żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość oraz politykę. Wykład zatem śledzi ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka i wyobraźni naukowej na język literacki w dziewiętnastowiecznej Ameryce. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu, a pisarki i pisarze żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość czy politykę. Wykład zatem będzie śledził ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka naukowego na język literacki. Tematycznie wykład będzie podzielony wedle konkretnych wybranych naukowych obszarów i ich powiązań z literaturą (na przykład astronomia, chemia, fizyka, nauki o życiu, magnetyzm, nauki społeczne), a za ilustrację owych powiązań posłużą teksty takich pisarzy i pisarek jak: Edward Bellamy, Anna Bowman Dodd, Ralph Waldo Emerson, Charlotte Perkins Gilman, Margaret Fuller, Nathaniel Hawthorne, Oliver Wendell Holmes, Henry James, Herman Melville, Elizabeth Peabody, Edgar Allan Poe, Henry David Thoreau, Mark Twain oraz Walt Whitman. |
Literatura: |
Wybrane teksty literackie: Buell, Lawrence (ed). American Transcendentalists: Essential Writings. Modern Library, 2006. Douglass, Frederick. Narrative of the Life of Frederick Douglass. New York: W.W. Norton & Company, 2016 Emerson, Ralph Waldo. The Essential Writings of Ralph Waldo Emerson. New York: The Modern Library, 2000 Fuller, Margaret. The Portable Margaret Fuller. Penguin Classics, 1995 Hawthorne, Nathaniel. Collected Novels. New York: Library of America, 1983 Hawthorne, Nathaniel. Tales and Sketches. New York: Library of America, 1982 Holmes, Oliver Wendel. The Essential Holmes: Selections form the Letters, Speeches, Judicial Opinions and Other Writings of Oliver Wendell Holmes, Jr. University of Chicago Press, 1992 James, Henry. Collected Stories, Vols. 1-2. London: Everyman, 1999 James, Henry. Novels 1881-1886. New York: Library of America, 1989 James, Henry. Novels 1886-1890. New York: Library of America, 1989 James, Henry. Novels 1903-1911. New York: Library of America, 1989 James, William. Writings 1902-1910. New York: Library of America, 1988 James, William. The Principles of Psychology, Vols. 1-2. Dover Publications, 2000. Melville, Herman. Complete Poems. New York: Library of America, 2019 Melville, Herman. Moby-Dick. New York: W.W. Norton & Company, 2018. Melville, Herman. Typee, Omoo, Mardi. New York: Library of America, 1982 Poe, Edgar Allan. The Selected Writings of Edgar Allan Poe. New York: W.W. Norton & Company, 2004 Thoreau, Henry David. A Week on the Concord and Merrimack Rivers, Walden, The Maine Woods, Cape Cod. New York: Library of America, 1985 Twain, Mark. Collected Tales, Sketches, Speeches, and Essays, Vols 1-2. New York: Library of America, 1992 Twain, Mark. Mississippi Writings. New York: Library of America, 1982 Whitman, Walt. Complete Poetry and Collected Prose. New York: Library of America, 1982 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: 1. ma ogólną wiedzę z zakresu rozwoju nauki i technologii w dziewiętnastym wieku oraz ich wpływu na kulturę owego okresu w Stanach Zjednoczonych 2. zna najważniejsze przykłady konkretnego oddziaływania konceptów naukowych na literaturę w Ameryce dziewiętnastego wieku 3. potrafi analizować teksty literackie wypracowanymi narzędziami interpretacji 4. rozumie etyczny wymiar teorii podpartych naukowym autorytetem, ich wpływ na życie społeczne oraz relacje władzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z dwóch części: 1) część quizowa odnosząca się do najważniejszych omawianych zjawisk 2) część interpretacyjna polegająca na odniesieniu się do podanych fragmentów tekstów literackich Aby zaliczyć egzamin należy uzyskać 65% punktów. Wszystkie teksty i przykłady będą omawiane wcześniej na wykładzie. Skala ocen (w procentach): 100-97% 5! 96-91% 5 90-84% 4+ 83-78% 4 77-68% 3+ 67-60% 3 59-0% 2 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zdanukiewicz | |
Prowadzący grup: | Paulina Zdanukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu. Pisarki i pisarze amerykańscy żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość oraz politykę. Wykład zatem śledzi ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka i wyobraźni naukowej na język literacki w dziewiętnastowiecznej Ameryce. |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu, a pisarki i pisarze żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość czy politykę. Wykład zatem będzie śledził ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka naukowego na język literacki. Tematycznie wykład będzie podzielony wedle konkretnych wybranych naukowych obszarów i ich powiązań z literaturą (na przykład astronomia, chemia, fizyka, nauki o życiu, magnetyzm, nauki społeczne), a za ilustrację owych powiązań posłużą teksty takich pisarzy i pisarek jak: Edward Bellamy, Anna Bowman Dodd, Ralph Waldo Emerson, Charlotte Perkins Gilman, Margaret Fuller, Nathaniel Hawthorne, Oliver Wendell Holmes, Henry James, Herman Melville, Elizabeth Peabody, Edgar Allan Poe, Henry David Thoreau, Mark Twain oraz Walt Whitman. |
|
Literatura: |
Wybrane teksty literackie: Buell, Lawrence (ed). American Transcendentalists: Essential Writings. Modern Library, 2006. Douglass, Frederick. Narrative of the Life of Frederick Douglass. New York: W.W. Norton & Company, 2016 Emerson, Ralph Waldo. The Essential Writings of Ralph Waldo Emerson. New York: The Modern Library, 2000 Fuller, Margaret. The Portable Margaret Fuller. Penguin Classics, 1995 Hawthorne, Nathaniel. Collected Novels. New York: Library of America, 1983 Hawthorne, Nathaniel. Tales and Sketches. New York: Library of America, 1982 Holmes, Oliver Wendel. The Essential Holmes: Selections form the Letters, Speeches, Judicial Opinions and Other Writings of Oliver Wendell Holmes, Jr. University of Chicago Press, 1992 James, Henry. Collected Stories, Vols. 1-2. London: Everyman, 1999 James, Henry. Novels 1881-1886. New York: Library of America, 1989 James, Henry. Novels 1886-1890. New York: Library of America, 1989 James, Henry. Novels 1903-1911. New York: Library of America, 1989 James, William. Writings 1902-1910. New York: Library of America, 1988 James, William. The Principles of Psychology, Vols. 1-2. Dover Publications, 2000. Melville, Herman. Complete Poems. New York: Library of America, 2019 Melville, Herman. Moby-Dick. New York: W.W. Norton & Company, 2018. Melville, Herman. Typee, Omoo, Mardi. New York: Library of America, 1982 Poe, Edgar Allan. The Selected Writings of Edgar Allan Poe. New York: W.W. Norton & Company, 2004 Thoreau, Henry David. A Week on the Concord and Merrimack Rivers, Walden, The Maine Woods, Cape Cod. New York: Library of America, 1985 Twain, Mark. Collected Tales, Sketches, Speeches, and Essays, Vols 1-2. New York: Library of America, 1992 Twain, Mark. Mississippi Writings. New York: Library of America, 1982 Whitman, Walt. Complete Poetry and Collected Prose. New York: Library of America, 1982 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.