Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Imaginative Resonances: Literature and Science in the 19th-century America

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW217
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Imaginative Resonances: Literature and Science in the 19th-century America
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu. Pisarki i pisarze amerykańscy żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość oraz politykę. Wykład zatem śledzi ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka i wyobraźni naukowej na język literacki w dziewiętnastowiecznej Ameryce.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu, a pisarki i pisarze żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość czy politykę. Wykład zatem będzie śledził ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka naukowego na język literacki. Tematycznie wykład będzie podzielony wedle konkretnych wybranych naukowych obszarów i ich powiązań z literaturą (na przykład astronomia, chemia, fizyka, nauki o życiu, magnetyzm, nauki społeczne), a za ilustrację owych powiązań posłużą teksty takich pisarzy i pisarek jak: Edward Bellamy, Anna Bowman Dodd, Ralph Waldo Emerson, Charlotte Perkins Gilman, Margaret Fuller, Nathaniel Hawthorne, Oliver Wendell Holmes, Henry James, Herman Melville, Elizabeth Peabody, Edgar Allan Poe, Henry David Thoreau, Mark Twain oraz Walt Whitman.

Literatura:

Wybrane teksty literackie:

Buell, Lawrence (ed). American Transcendentalists: Essential Writings. Modern Library, 2006.

Douglass, Frederick. Narrative of the Life of Frederick Douglass. New York: W.W. Norton & Company, 2016

Emerson, Ralph Waldo. The Essential Writings of Ralph Waldo Emerson. New York: The Modern Library, 2000

Fuller, Margaret. The Portable Margaret Fuller. Penguin Classics, 1995

Hawthorne, Nathaniel. Collected Novels. New York: Library of America, 1983

Hawthorne, Nathaniel. Tales and Sketches. New York: Library of America, 1982

Holmes, Oliver Wendel. The Essential Holmes: Selections form the Letters, Speeches, Judicial Opinions and Other Writings of Oliver

Wendell Holmes, Jr. University of Chicago Press, 1992

James, Henry. Collected Stories, Vols. 1-2. London: Everyman, 1999

James, Henry. Novels 1881-1886. New York: Library of America, 1989

James, Henry. Novels 1886-1890. New York: Library of America, 1989

James, Henry. Novels 1903-1911. New York: Library of America, 1989

James, William. Writings 1902-1910. New York: Library of America, 1988

James, William. The Principles of Psychology, Vols. 1-2. Dover Publications, 2000.

Melville, Herman. Complete Poems. New York: Library of America, 2019

Melville, Herman. Moby-Dick. New York: W.W. Norton & Company, 2018.

Melville, Herman. Typee, Omoo, Mardi. New York: Library of America, 1982

Poe, Edgar Allan. The Selected Writings of Edgar Allan Poe. New York: W.W. Norton & Company, 2004

Thoreau, Henry David. A Week on the Concord and Merrimack Rivers, Walden, The Maine Woods, Cape Cod. New York: Library of

America, 1985

Twain, Mark. Collected Tales, Sketches, Speeches, and Essays, Vols 1-2. New York: Library of America, 1992

Twain, Mark. Mississippi Writings. New York: Library of America, 1982

Whitman, Walt. Complete Poetry and Collected Prose. New York: Library of America, 1982

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

1. ma ogólną wiedzę z zakresu rozwoju nauki i technologii w dziewiętnastym wieku oraz ich wpływu na kulturę owego okresu w Stanach Zjednoczonych

2. zna najważniejsze przykłady konkretnego oddziaływania konceptów naukowych na literaturę w Ameryce dziewiętnastego wieku

3. potrafi analizować teksty literackie wypracowanymi narzędziami interpretacji

4. rozumie etyczny wymiar teorii podpartych naukowym autorytetem, ich wpływ na życie społeczne oraz relacje władzy

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składający się z dwóch części:

1) część quizowa odnosząca się do najważniejszych omawianych zjawisk

2) część interpretacyjna polegająca na odniesieniu się do podanych fragmentów tekstów literackich

Aby zaliczyć egzamin należy uzyskać 65% punktów.

Wszystkie teksty i przykłady będą omawiane wcześniej na wykładzie.

Skala ocen (w procentach):

100-97% 5!

96-91% 5

90-84% 4+

83-78% 4

77-68% 3+

67-60% 3

59-0% 2

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zdanukiewicz
Prowadzący grup: Paulina Zdanukiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu. Pisarki i pisarze amerykańscy żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość oraz politykę. Wykład zatem śledzi ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka i wyobraźni naukowej na język literacki w dziewiętnastowiecznej Ameryce.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest wybranym aspektom wpływu dziewiętnastowiecznej nauki na ówczesną literaturę amerykańską. Dziewiętnasty wiek to czas rewolucyjnych odkryć naukowych, czas kształtowania się nowych dyscyplin i teorii - często w duchu radykalnych intelektualnych zmian - to czas technologicznych wynalazków, industrializacji życia codziennego czy rosnącego konsumeryzmu, a pisarki i pisarze żywo interesowali się naukami przyrodniczymi, ścisłymi i socjologicznymi oraz opisywali ich wpływ na kulturę, duchowość czy politykę. Wykład zatem będzie śledził ścieżki oddziaływania między literaturą a nauką, by pokazać wpływ języka naukowego na język literacki. Tematycznie wykład będzie podzielony wedle konkretnych wybranych naukowych obszarów i ich powiązań z literaturą (na przykład astronomia, chemia, fizyka, nauki o życiu, magnetyzm, nauki społeczne), a za ilustrację owych powiązań posłużą teksty takich pisarzy i pisarek jak: Edward Bellamy, Anna Bowman Dodd, Ralph Waldo Emerson, Charlotte Perkins Gilman, Margaret Fuller, Nathaniel Hawthorne, Oliver Wendell Holmes, Henry James, Herman Melville, Elizabeth Peabody, Edgar Allan Poe, Henry David Thoreau, Mark Twain oraz Walt Whitman.

Literatura:

Wybrane teksty literackie:

Buell, Lawrence (ed). American Transcendentalists: Essential Writings. Modern Library, 2006.

Douglass, Frederick. Narrative of the Life of Frederick Douglass. New York: W.W. Norton & Company, 2016

Emerson, Ralph Waldo. The Essential Writings of Ralph Waldo Emerson. New York: The Modern Library, 2000

Fuller, Margaret. The Portable Margaret Fuller. Penguin Classics, 1995

Hawthorne, Nathaniel. Collected Novels. New York: Library of America, 1983

Hawthorne, Nathaniel. Tales and Sketches. New York: Library of America, 1982

Holmes, Oliver Wendel. The Essential Holmes: Selections form the Letters, Speeches, Judicial Opinions and Other Writings of Oliver

Wendell Holmes, Jr. University of Chicago Press, 1992

James, Henry. Collected Stories, Vols. 1-2. London: Everyman, 1999

James, Henry. Novels 1881-1886. New York: Library of America, 1989

James, Henry. Novels 1886-1890. New York: Library of America, 1989

James, Henry. Novels 1903-1911. New York: Library of America, 1989

James, William. Writings 1902-1910. New York: Library of America, 1988

James, William. The Principles of Psychology, Vols. 1-2. Dover Publications, 2000.

Melville, Herman. Complete Poems. New York: Library of America, 2019

Melville, Herman. Moby-Dick. New York: W.W. Norton & Company, 2018.

Melville, Herman. Typee, Omoo, Mardi. New York: Library of America, 1982

Poe, Edgar Allan. The Selected Writings of Edgar Allan Poe. New York: W.W. Norton & Company, 2004

Thoreau, Henry David. A Week on the Concord and Merrimack Rivers, Walden, The Maine Woods, Cape Cod. New York: Library of

America, 1985

Twain, Mark. Collected Tales, Sketches, Speeches, and Essays, Vols 1-2. New York: Library of America, 1992

Twain, Mark. Mississippi Writings. New York: Library of America, 1982

Whitman, Walt. Complete Poetry and Collected Prose. New York: Library of America, 1982

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)