Slavery and the Making of the Americas (Niewolnictwo i tworzenie się Ameryk)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS204 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Slavery and the Making of the Americas (Niewolnictwo i tworzenie się Ameryk) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze (nauki społeczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | none |
Skrócony opis: |
Ten kurs jest eksploracją roli, jaką niewolnictwo odegrało w kształtowaniu społeczeństw, gospodarek, polityki i kultury krajów obu Ameryk. |
Pełny opis: |
Niewolnictwo było centralną instytucją w wielu krajach obu Ameryk aż do jego zniesienia pod koniec XIX wieku. Ten kurs nie jest tyle historią samej instytucji niewolnictwa, choć ta również będzie omówione, ile analizą, w jaki sposób niewolnictwo przyczyniło się do "tworzenia" narodów w obu Amerykach. "Tworzenie" w tym kontekście obejmuje szeroki zakres tematów, w tym społeczeństwo, gospodarkę, politykę i kulturę. Innymi słowy, oprócz innych kwestii, będziemy badać, w jaki sposób obecność niewolników w społeczeństwie kształtowała je poprzez tworzenie klas i kast; jak niewolnictwo wpłynęło na rozwój gospodarczy narodów poprzez handel niewolnikami oraz pracę niewolników przy produkcji roślin na eksport; jak niewolnictwo wymagało nowych rodzajów praw i wpływało na proces polityczny ich tworzenia; oraz różne aspekty kultury, takie jak literatura, muzyka, religia i kuchnia. Niewolnictwo jednak nie było jedynie instytucją, to byli ludzie, a ten kurs nie pominie życia osób zniewolonych. Rozważymy, jak pracowali, jaką wyjątkową kulturę i społeczeństwo stworzyli, i w jaki sposób walczyli z warunkami, w których przyszło im żyć. Niewolnictwo się skończyło, a sam proces jego zniesienia również przyczynił się do rozwoju narodów w obu Amerykach. Niewolnictwo nadal kształtuje narody poprzez pamięć o nim literaturze, muzyce, filmie i innych formach kultury popularnej, a także poprzez to, że stworzyło rasowo zróżnicowane społeczeństwa, z których każde ma inne sposoby rozumienia i życia z tą różnorodnością. Chociaż główny nacisk będzie położony na Stany Zjednoczone, analiza będzie porównawcza z krajami Ameryki Południowej i Karaibów. Ten kurs to nie tylko intelektualne przedsięwzięcie mające na celu zrozumienie przeszłości i jej trwającego wpływu; ma również praktyczną stronę. Studenci nauczą się podstawowych umiejętności prowadzenia oryginalnych badań na poziomie magisterskim. Tydzień 1 Czym jest niewolnictwo? Kontekst imperialny Tydzień 2 Korzenie: Afryka Ojo, „The Atlantic Slave Trade and Local Ethics of Slavery in Yorubaland” Podróże Equiano, rozdz. 1 Tydzień 3 Handel niewolnikami Carrington i Noel, „Slaves and Tropical Commodities” Podróże Equiano, rozdz. 2 Tydzień 4 Niewolnictwo jako system pracy: Cukier Dunn, „Demographic Contrast between Jamaica and Virginia” Odkrywanie przeszłości globalnej, rozdz. 4 Tydzień 5 Niewolnictwo jako system pracy: Bawełna Bailey, „The Other Side of Slavery” Tydzień 6 Niewolnictwo jako system kontroli rasowej: Rasizm i niewolnictwo Jordan, Biali nad czarnymi, rozdz. 1 Williams, Kapitalizm i niewolnictwo, rozdz. 1 Tydzień 7 Niewolnictwo jako system kontroli rasowej: Prawa Maltz, „Slavery, Federalism, and the Structure of the Constitution” Tydzień 8 Kultura niewolnictwa: Rodzina i religia Bush-Silami, „Women, Children, and Resistance” Camara, „Afro-American Religious Syncretism” Tydzień 9 Kultura niewolnictwa: Muzyka i literatura Mixon, „Joel Chandler Harris and Uncle Remus” Lawrence-McIntyre, „The Double Meanings of the Spirituals” Tydzień 10 Opór i bunt Odkrywanie przeszłości amerykańskiej, rozdz. 8 DuBois, „The Haitian Revolution” Tydzień 11 Koniec niewolnictwa Haberly, „Abolitionism in Brazil” Tydzień 12 Wyzwoleni ludzie Bethel, „Forming a Free Black Community” Beckert, „Emancipation and Empire: Reconstructing the Worldwide Web of Cotton Production” Alexander, „The New Jim Crow” Tygodnie 13-15 Indywidualne prezentacje |
Literatura: |
Ojo, “The Atlantic Slave Trade and Local Ethics of Slavery in Yorubaland” Equiano’s Travels, chap. 1 Carrington and Noel, “Slaves and Tropical Commodities” Equiano’s Travels, chap. 2 Dunn, “Demographic Contrast between Jamaica and Virginia” Discovering the Global Past, chap. 4 Bailey, “The Other Side of Slavery” Jordan, White over Black, chap. 1 Williams, Capitalism and Slavery, chap. 1 Maltz, “Slavery, Federalism, and the Structure of the Constitution” Bush-Silami, “Women, Children, and Resistance” Camara, “Afro-American Religious Syncretism” Mixon, “Joel Chandler Harris and Uncle Remus” Lawrence-McIntyre, “The Double Meanings of the Spirituals” Discovering the American Past, chap. 8 DuBois, “The Haitian Revolution” Haberly, “Abolitionism in Brazil” Bethel, “Forming a Free Black Community” Beckert, “Emancipation and Empire: Reconstructing the Worldwide Web of Cotton Production Alexander, “The New Jim Crow” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu studenci: 1. będą mieć ogólne zrozumienie historii niewolnictwa w obu Amerykach. 2. zobaczą konkretne sposoby, w jakie niewolnictwo kształtowało gospodarkę, społeczeństwo, politykę i kulturę krajów amerykańskich. 3. zrozumieją życie, społeczeństwo i kulturę, które niewolnicy tworzyli dla siebie. Umiejętności Po zakończeniu kursu studenci: 1. rozwiną umiejętności prowadzenia niezależnych badań historycznych, analizy źródeł pierwotnych oraz oceny pracy innych uczonych. 2. poprawią swoją zdolność do syntezy informacji zdobytych w trakcie badań. 3. staną się biegli w komunikowaniu wyników swoich badań w jasnej, zwięzłej prozie angielskiej. Kompetencje Po zakończeniu kursu studenci: 1. docenią wartość porównawczych badań międzykulturowych na określony temat. 2. zdobędą wgląd w studia nad hemisferycznymi Amerykami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są zobowiązani do uczestniczenia w zajęciach i przygotowania się do dyskusji na temat przydzielonych materiałów. Studenci będą musieli ukończyć serię zadań "procesowych" mających na celu praktykowanie różnych umiejętności badawczych i pisarskich (40%) oraz napisać główną pracę badawczą (60%). Jeśli ten kurs będzie prowadzony online, oprócz zadań procesowych i pracy badawczej, studenci będą odpowiedzialni za dwie prezentacje na temat wymienionych powyżej tematów. Oceny będą dostosowane w następujący sposób: Praca badawcza 50%, zadania procesowe 30%, prezentacje 20%. Zajęcia będą odbywać się o zaplanowanym czasie za pomocą wideokonferencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bocian | |
Prowadzący grup: | Kamila Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.