Life according to "Life"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA047 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Life according to "Life" |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | *Przedstawienie życia społecznego w USA w latach 196 - 1972 na łamach tygodnika "Life"; *omówienie historii czasopisma, ważniejszych problemów społecznych USA: wielkiego kryzysu gospodarczego, biedy, wojen, konfliktów rasowych, zimnej wojny, wydarzeń politycznych, życia w wielkim mieście czy na wsi; * analiza sposobu wizualizacji wymienionych zjawisk, kontekstu powstania materiału, jego konstrukcji i postaci autora; * analiza pojedynczych zdjęć odnoszących się do wartości amerykańskich i stanowiących dziedzictwo kulturowe USA. |
Skrócony opis: |
Zajęcia przedstawiać będą życie społeczne w USA w latach 196 - 1972 widziane oczami i obiektywami fotografów tygodnika "Life". Będą omawiać powstanie i ewolucję czasopisma oraz ważniejsze problemy społeczne USA, takie jak wielki kryzys gospodarczy, bieda, wojny, konflikty rasowe, zimną wojnę, wybrane wydarzenia polityczne, życie w wielkim mieście czy na wsi. Analizowana będzie metoda wizualizacji wymienionych zjawisk, kontekst powstania materiału, jego konstrukcja i autorzy. Obok fotoreportaży omawiane będą także pojedynczne zdjęcia, odnoszące się do wartości amerykańskich i stanowiących dziedzictwo kulturowe USA. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą sposobowi pokazywania najważniejszych zjawisk społecznych i politycznych w USA w latach 1936 - 1972 (kiedy ukazywał się "Life") na łamach owego czasopisma. "Life" stanowił jedno z najważniejszych, najbardziej udanych przedsięwzięć medialnych, najbardziej wpływowym i najczęściej czytanym czasopismem amerykańskiej białej klasy średniej. Wzorowany na czasopismach niemieckich, francuskich, włoskich wykształcił z czasem własny styl stając się udanym połączeniem magazynu o informacyjnym i fotograficznym charakterze. Zajęcia pokazywać będą wydarzenia w USA z dwu stron: społeczno - politycznej, pojedycznych osób, ich losów, kluczowych momentów w historii USA, problemów rasowych, konfliktów międzynarodowych i krajowych obrazowanych przez fotografów "Life'a" oraz bardziej teoretycznej, odnoszącej się to takich kwestii jak dziennikarstwo prasowe, fotodziennikarstwo czy wkład czasopisma do dwudziestowiecznej kultury wizualnej. Materiał zamieszczane prze "Life" omawiane będą od strony czysto fotograficznej, społeczno - politycznej, a także krytyki fotograficznej i semiotyki. 1. The basics of photojournalism. Composition and its rules. The invention of the magazine and the European picture magazines 2. "Life" and its features. "Life" vs. "Look" 3. The photoessay. W. Eugene Smith, Country Doctor, Nurse Midwife 4. Documentary. Farm Security Administration. Photographing poverty and social crisis 5. Photographing war 6. Photographing the Cold War 7. Photographing race 8. "Life's" Political Aesthetics 9. "Life" and the middle class lifestyle. 10. The Iconic Photographs - analysis of selected pictures and their authors 11. Photographing space and the space race. 12. "Life" and life in a big city. 13. Life's photographers - Gordon Parks 14. Life photographers - Margaret Bourke White 15. Life photographers - Robert Capa |
Literatura: |
Całość "Life'a" dostępna jest przez Google Books. Literatura uzupełniająca: 1. Katherine Bussard, Kristen Gresh, Life Magazine and the power of photography 2. Glenn G. Willumson, W. Eugene Smith and the photographic essay 3. Thierry Gervais, The Making of Visual News. A history of photography in the press 4. Martin Berger, Seeing through race. A reinterpretation of Civil Rights photography 5. Liz Weels, Photography. A critical intruduction 6. Helen Caple, Photography. A social semiotic approach. 7. Maitland Edey, Great photographic essays from Life |
Efekty uczenia się: |
Nauczenie studenta poszukiwania wiedzy i jej interpretowania na podstawie szeroko rozumianych źródeł fotograficznych. w dziedzinie wiedzy: 1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą różnorakich form dokumentowania przeszłości 2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zachodzącymi zjawiskami społecznymi w USA oraz sposobami jego obrazowania 3. będzie dostrzegał kontekst źródła fotograficznego i jego tworzenia oraz zamierzonego efektu w dziedzinie umiejętności: 1. będzie potrafił wyjaśnić znaczenie danego źródła fotograficznego dla historii społecznej USA i jej badania 2. będzie umiał formułować wnioski i oceny z niego wynikające 3. będzie umiał wyszukać potrzebne informacje na temat wydarzeń przedstawianych przez źródło wizualne. 4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania społeczno - politycznych wydarzeń w USA w dziedzinie kompetencji: 1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA 2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian 3. będzie świadomy roli wydarzeń i zjawisk społecznych dla współczesnych Stanów Zjednoczonych 4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem minimum do zaliczenia zajęć jest napisanie liczącej 1500 słów pracy semestralnej na zadany temat. Praca ma mieć charakter bardziej badawczy i analityczny niż opisowy. Studenci zobowiązani będą również do przedstawienia prezentacji. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Praca pisemna i frekwencja są warunkiem otrzymania zaliczenia, ale ostateczna ocena zależy także od jakości pracy pisemnej i spełnienia wskazanych wymagań. Dodatkowe elementy, tzn. prezentacja i aktywny udział w zajęciach stanowić będą pozostałą część oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.