On American Photography: Documenting a Country's Experience (1970-2020) (O fotografii amerykańskiej: dokumentowanie doświadczeń kraju (1970-2020))
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0053 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | On American Photography: Documenting a Country's Experience (1970-2020) (O fotografii amerykańskiej: dokumentowanie doświadczeń kraju (1970-2020)) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ten będzie stanowił przegląd najważniejszych amerykańskich fotografów dokumentalnych od lat 70-tych, dekady, w której szacunek dla fotografii dokumentalnej jako poważnej formy sztuki znacznie wzrósł. Na zajęciach przyjrzymy się historycznym precedensom estetyki dokumentalnej i zobaczymy, jak była ona dalej rozwijana w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat (1970-2020). Dodatkowe tematy obejmą pojawienie się fotoksiążki jako gatunku, podstawy stylu fotograficznego oraz etykę reprezentacji. Studenci zdobędą wyrafinowane zrozumienie najważniejszych postaci pracujących w amerykańskiej fotografii w ciągu ostatnich 50 lat. Wśród fotografów omawianych w ramach kursu znajdą się Jim Goldberg, Cindy Sherman, Joel Sternfeld i Kristine Potter. |
Pełny opis: |
Kurs ten będzie stanowił przegląd najważniejszych amerykańskich fotografów dokumentalnych od lat 70-tych, dekady, w której szacunek dla fotografii dokumentalnej jako poważnej formy sztuki znacznie wzrósł. Zilustruje to na przykład przełomowy tekst Susan Sontag On Photography (1977), w którym badała ona "mandat fotografii do rejestrowania w całości ekstrawaganckiej szczerości rzeczywistego amerykańskiego doświadczenia". Na zajęciach przyjrzymy się historycznym precedensom fotografii dokumentalnej, praktykowanej od lat 70., w tym zarówno źródłom pierwotnym (np. fotografie Walkera Evansa, Roberta Franka, wystawa New Documents), jak i pismom na temat fotografii. Zbadamy również, w jaki sposób późniejsze pokolenia fotografów reinterpretowały parametry wyznaczone przez Evansa i Franka i rozumiały dokumentowanie życia narodu na nowe sposoby. Dodatkowe tematy będą obejmować pojawienie się fotoksiążki jako gatunku, narrację w fotografii dokumentalnej, podstawy stylu fotograficznego i etykę reprezentacji. Studenci będą rozwijać wyrafinowane zrozumienie najważniejszych postaci pracujących w amerykańskiej fotografii w ciągu ostatnich 50 lat, w różnych trybach i regionach geograficznych. Fotografowie omawiani w ramach kursu to między innymi Jim Goldberg, Cindy Sherman, Joel Sternfeld i Kristine Potter. |
Literatura: |
Eggleston, William. Guide to America. 1976 Goldberg, Jim. Rich and Poor. 1985 Gossage, John. The Nicknames of Citizens. 2020 Orvell, Miles. American Photography: Oxford History of Art. 2003 (fragmenty) Potter, Kristine. Manifest. 2018. Sherman, Cindy. Untitled Film Stills. 1980. Sontag, Susan. On Photography. 1977 (fragmenty) Soth, Alec. Sleeping by the Mississippi. 2004. Sultan, Larry. Pictures from Home. 1992 Nie jest konieczne, aby studenci zakupili wszystkie te książki, materiały do nauki będą dostępne. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - Różne sposoby, w jakie fotografia dokumentalna była wykorzystywana do badania amerykańskiej tożsamości w ciągu ostatnich 50 lat. - Kluczowych fotografów z tego okresu i sposób, w jaki tworzyli swoje projekty, rozwijali swoje cele estetyczne i starali się swoimi pracami wnieść wkład w debaty społeczne. Student jest w stanie: - Zastanowić się nad tym, jak styl dokumentalny powstał jako konstrukt kulturowy na początku XX wieku i jak był on następnie zmieniany/rozwijany/krytykowany przez fotografów, na których się skupiamy. - Zrozumienie różnic pomiędzy różnymi formami prezentacji pracy dokumentalnej dla publiczności (wystawy, książki, platformy internetowe). - Zrozumienie i wkład w krytyczne debaty dotyczące sztuki fotograficznej, na przykład idei "inscenizacji" rzeczywistości lub reprezentowania wrażliwych grup społecznych. Student jest gotowy, aby: - Krytycznie oceniać estetyczną i kulturową wartość pracy fotograficznej pod względem jej zdolności do dokumentowania amerykańskiego doświadczenia, poprzez identyfikowanie mocnych i słabych stron projektów fotograficznych, z którymi się spotykają. - Zidentyfikować parametry projektu fotograficznego i określić, co sprawia, że praca jest spójna "jako projekt", pod względem spójności tematycznej, estetyki, jak również potencjału narracyjnego. - Napisz pracę semestralną, która demonstruje jasne zrozumienie materiału kursu i rozwija dobrze uargumentowane stanowisko na temat jednego lub kilku fotografów omawianych na seminariach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach - 25% Praca domowa - 25% Praca pisemna na koniec semestru - 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.