Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Horror Cinema (Amerykańskie Kino Grozy)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD075
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Horror Cinema (Amerykańskie Kino Grozy)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem tego przeglądowego kursu jest przyjrzenie się jak definicje horroru zmieniały się i rozszerzały od jego początków w okresie kina niemego aż po jego współczesne intermedialne odsłony. Poprzez analizę różnorodnych tekstów krytycznych, dyskusje oraz pokazy wybranych filmów studenci będą mieli okazję zapoznać się ze sposobami krytycznego odczytania horroru i skonceptualizowania jego skomplikowanej relacji z ciałem ludzkim, płcią kulturową, klasą i rasą. Będziemy również analizować horror filmowy jako przestrzeń, w której społeczne i kulturowe fobie mogą być zbadane i poddane dyskusji, i będziemy pytać, czy w wybranych podgatunkach horroru lęki te zostają przepędzone czy jedynie zwiększone.

Pełny opis:

Będziemy badać jak kino grozy radzi sobie z lękami kulturowymi i wątpliwościami wynikającymi ze zmieniającego się krajobrazu Stanów Zjednoczonych. Startując w latach 60tych XX wieku, przyjrzymy się rozwojowi horroru amerykańskiego. Będziemy analizować zarówno ikoniczne tytuły jak i mniej znane przykłady kina grozy. Poza podejściem diachronicznym będziemy również analizować synchroniczne podgrupy tematyczne takie jak horror a płeć kulturowa, horror a rasa, horror a konsumeryzm, horror a queer etc. Szkoły teoretyczne z których będziemy korzystać to między innymi feminizm psychoanalityczny, narratologia i teorie odbioru, badania nad płcią kulturową i teoria queer, postkolonializm i studia nad białością.

Plan zajęć:

I Wstęp

1.Teoria gatunku oraz główne koncepty

2. Krótka historia gatunku i podgatunków

II Wybrane tematy

1. Początek współczesnego horroru

2. Zombie i nieustający kryzys konsumpcji

3. Konserwatywny horror lat 80tych: slasher

4. Horror ciała lat 90tych

5. Białość w horrorze

6. Queerowy horror

7. Inni w horrorze

8. Horror po 11.września

9. Horror postmodernistyczny: kamp i autorefleksyjność

10. Horror a nowe media (gry, powieści graficzne, telewizja, etc.)

Literatura:

Wybrane opracowania krytyczne:

Carroll, Noel. The Philosophy of Horror: Or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.

Clover, Carol J. Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. Princeton, N.J: Princeton University Press, 1992.

Coleman, Robin R. Means. Horror Noire: Blacks in American Horror Films from the 1890s to Present. New York: Routledge, 2011.

Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993.

Gelder, Ken, ed. The Horror Reader. London: Routledge, 2000.

Grant, Barry Keith, ed. The Dread of Difference: Gender and the Horror Film. Austin: University of Texas Press, 2000.

Halberstam, Judith. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press, 1995.

Humphries, Reynold. The American Horror Film. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2003.

Phillips, Kendall R. Projected Fears: Horror Films and American Culture. Westport, CT: Praeger, 2005.

Wybrana filmografia:

The Night of the Living Dead (1969)

The Texas Chainsaw Massacre (1974)

The Fly (1986)

Candyman (1992)

Scream (1996)

Cloverfield (2008)

Scream 4 (2011)

The VVitch (2015)

The Endless (2016)

Colour out of Space (2019)

przykłady seriali grozy (AHS, The Haunting of Hill House, Into the Dark etc.)

Lista może zostać zmieniona w późniejszym terminie.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

- ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii kina grozy oraz terminologii filmoznawczej i kulturoznawczej

- rozumie mechanizmy formowania się lęków społecznych i kulturowych charakterystycznych dla społeczeństwa amerykańskiego

- ma świadomość kompleksowej natury kina gatunkowego dla formowania się tożsamości narodowej oraz dla debat związanych z polityką tożsamościową

2. UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi analizować obraz filmowy pod kątem lęków społecznych i wątpliwości dotyczących polityki, ekonomii, płci kulturowej, relacji rasowych, seksualności, etc.

- potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących gatunków filmowych i telewizyjnych w celu przedstawienia własnej analizy reprezentacji

- potrafi zdefiniować rodzaje fabuł, popularne motywy, środki wyrazy i podgatunki horroru i jest w stanie omówić rozwój gatunku od lat 30tych po chwilę obecną

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w debacie

- rozumie rolę popularnych mediów w kształtowaniu zbiorowego wyobrażenia o tym kto zostaje wyrzucony poza nawias społeczny, uznany za Innego lub uznany za zagrożenie dla tożsamości narodowej lub dobrobytu

- identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z reprezentacją nienormatywności w horrorze ze szczególnym uwzględnieniem procesów wykluczenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas kursu będziemy czytać zarówno opracowania teoretyczne jak i akademickie analizy.

Aktywność na zajęciach: 30%

Esej końcowy (1500 słów): 40%

Krótkie odpowiedzi pisemne: 30%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug