American Horror Cinema (Amerykańskie Kino Grozy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD075 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Horror Cinema (Amerykańskie Kino Grozy) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem tego przeglądowego kursu jest przyjrzenie się jak definicje horroru zmieniały się i rozszerzały od jego początków w okresie kina niemego aż po jego współczesne intermedialne odsłony. Poprzez analizę różnorodnych tekstów krytycznych, dyskusje oraz pokazy wybranych filmów studenci będą mieli okazję zapoznać się ze sposobami krytycznego odczytania horroru i skonceptualizowania jego skomplikowanej relacji z ciałem ludzkim, płcią kulturową, klasą i rasą. Będziemy również analizować horror filmowy jako przestrzeń, w której społeczne i kulturowe fobie mogą być zbadane i poddane dyskusji, i będziemy pytać, czy w wybranych podgatunkach horroru lęki te zostają przepędzone czy jedynie zwiększone. |
Pełny opis: |
Będziemy badać jak kino grozy radzi sobie z lękami kulturowymi i wątpliwościami wynikającymi ze zmieniającego się krajobrazu Stanów Zjednoczonych. Startując w latach 60tych XX wieku, przyjrzymy się rozwojowi horroru amerykańskiego. Będziemy analizować zarówno ikoniczne tytuły jak i mniej znane przykłady kina grozy. Poza podejściem diachronicznym będziemy również analizować synchroniczne podgrupy tematyczne takie jak horror a płeć kulturowa, horror a rasa, horror a konsumeryzm, horror a queer etc. Szkoły teoretyczne z których będziemy korzystać to między innymi feminizm psychoanalityczny, narratologia i teorie odbioru, badania nad płcią kulturową i teoria queer, postkolonializm i studia nad białością. Plan zajęć: I Wstęp 1.Teoria gatunku oraz główne koncepty 2. Krótka historia gatunku i podgatunków II Wybrane tematy 1. Początek współczesnego horroru 2. Zombie i nieustający kryzys konsumpcji 3. Konserwatywny horror lat 80tych: slasher 4. Horror ciała lat 90tych 5. Białość w horrorze 6. Queerowy horror 7. Inni w horrorze 8. Horror po 11.września 9. Horror postmodernistyczny: kamp i autorefleksyjność 10. Horror a nowe media (gry, powieści graficzne, telewizja, etc.) |
Literatura: |
Wybrane opracowania krytyczne: Carroll, Noel. The Philosophy of Horror: Or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990. Clover, Carol J. Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. Princeton, N.J: Princeton University Press, 1992. Coleman, Robin R. Means. Horror Noire: Blacks in American Horror Films from the 1890s to Present. New York: Routledge, 2011. Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993. Gelder, Ken, ed. The Horror Reader. London: Routledge, 2000. Grant, Barry Keith, ed. The Dread of Difference: Gender and the Horror Film. Austin: University of Texas Press, 2000. Halberstam, Judith. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press, 1995. Humphries, Reynold. The American Horror Film. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2003. Phillips, Kendall R. Projected Fears: Horror Films and American Culture. Westport, CT: Praeger, 2005. Wybrana filmografia: The Night of the Living Dead (1969) The Texas Chainsaw Massacre (1974) The Fly (1986) Candyman (1992) Scream (1996) Cloverfield (2008) Scream 4 (2011) The VVitch (2015) The Endless (2016) Colour out of Space (2019) przykłady seriali grozy (AHS, The Haunting of Hill House, Into the Dark etc.) Lista może zostać zmieniona w późniejszym terminie. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA - ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii kina grozy oraz terminologii filmoznawczej i kulturoznawczej - rozumie mechanizmy formowania się lęków społecznych i kulturowych charakterystycznych dla społeczeństwa amerykańskiego - ma świadomość kompleksowej natury kina gatunkowego dla formowania się tożsamości narodowej oraz dla debat związanych z polityką tożsamościową 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi analizować obraz filmowy pod kątem lęków społecznych i wątpliwości dotyczących polityki, ekonomii, płci kulturowej, relacji rasowych, seksualności, etc. - potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących gatunków filmowych i telewizyjnych w celu przedstawienia własnej analizy reprezentacji - potrafi zdefiniować rodzaje fabuł, popularne motywy, środki wyrazy i podgatunki horroru i jest w stanie omówić rozwój gatunku od lat 30tych po chwilę obecną 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w debacie - rozumie rolę popularnych mediów w kształtowaniu zbiorowego wyobrażenia o tym kto zostaje wyrzucony poza nawias społeczny, uznany za Innego lub uznany za zagrożenie dla tożsamości narodowej lub dobrobytu - identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z reprezentacją nienormatywności w horrorze ze szczególnym uwzględnieniem procesów wykluczenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas kursu będziemy czytać zarówno opracowania teoretyczne jak i akademickie analizy. Aktywność na zajęciach: 30% Esej końcowy (1500 słów): 40% Krótkie odpowiedzi pisemne: 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.