Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The US Economic Policy after Trump, COVID, and Recession: Back to Normal or a New Normal?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SE030
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The US Economic Policy after Trump, COVID, and Recession: Back to Normal or a New Normal?
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ten kurs nie ma żadnych formalnych założeń (wymagań), jednak znajomość podstawowych pojęć ekonomii wyuczonych w ramach dowolnego kursu podstaw ekonomii na UW lub poza nim będzie pomocna. Minimum to wiedza z kursu US Economy lub Economies of America oferowanych w CAS UW.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej Administracji USA po trzech potężnych wstrząsach: nietypowej prezydenturze Trumpa, pandemii CoVID-19 i recesji gospodarczej. Prezydentura Trumpa należy do przeszłości, jednak wiele z jego decyzji nadal zachowuje swą moc. Pandemia nie przeszła jeszcze do historii – data i sposób, w jaki się zakończy pozostają nieznane. Recesja, która formalnie rozpoczęła się w lutym 2020, z technicznego punktu widzenia już się zakończyła.

Wydaje się, że przyszedł czas powrotu do normalności. Chyba, że Joe Biden chciałby zabrać Amerykę w podróż do całkiem innej, nowej normalności. Może to być trudniejsze i bardziej ryzykowne, niż mu się to wydawało.

Kurs analizuje: handel międzynarodowy; rynek pracy; rynki finansowe; opodatkowanie; budżet federalny i jego deficyt; regulacje gospodarcze; polityka emigracyjna. Porównamy opcje polityki gospodarczej nadal otwarte dla Bidena z analogicznymi decyzjami Trumpa i dotychczasowymi posunięciami obecnego prezydenta.

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej aktualnej Administracji USA w okresie po trzech potężnych wstrząsach: nietypowej prezydenturze Donalda Trumpa, pandemii CoVID-19 i recesji gospodarczej.

- Prezydentura Trumpa należy już do przeszłości, jednak wiele z jego decyzji w sferze polityki gospodarczej nadal zachowuje swą moc.

- Pandemia nie przeszła jeszcze do historii – data i sposób w jaki się zakończy pozostają nieznane.

- Recesja, która formalnie rozpoczęła się w lutym 2020 – choć nie ogłoszono jeszcze jej końca – z technicznego punktu widzenia już się zakończyła.

Wydaje się, że przyszedł czas powrotu do normalności. Chyba, że nowy prezydent USA – Joe Biden – chciałby zabrać Amerykę w podróż do całkiem innej, nowej normalności. Może to jednak być trudniejsze i o wiele bardziej ryzykowne, niż mu się to mogło wydawać.

1. Oczekiwany przez wszystkich całkowity odwrót od polityki gospodarczej Trumpa był – jak dotąd – co najwyżej częściowy. Było to widoczne zwłaszcza w dziedzinie międzynarodowej polityki handlowej USA. Z drugiej strony, niektóre jego propozycje – zwłaszcza te dotyczące znacznego I gwałtownego podniesienia płacy minimalnej oraz niektóre części jego programu bodźców gospodarczych wydają się mocno przesadzone. W sposób nieoczekiwany, propozycje zmian podatkowych nie spotkały ssie ze znaczącym oporem ze strony świata korporacji. Powody, dla których tak się stało będą przedmiotem naszej dyskusji.

2. W związku z wydłużająca się pandemia ważne decyzje polityki gospodarczej są trudniejsze I o wiele bardziej ryzykowne – choćby tylko z powodu nieznanej daty końca pandemii. Wydaje się, że jest to jednym z powodów, dla których Administracja Joe Bidena powstrzymuje sia od bardziej agresywnych i trudnych do odwrócenia decyzji gospodarczych.

3. Amerykańska gospodarka weszła w recesję w lutym roku 2020. W momencie pisania tego sylabusa jej koniec nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony przez NBER, jakkolwiek techicznie można uznać, że recesja się już zakończyła. Z jednej strony – teoretycznie – powinno to ułatwić podejmowanie decyzji polityki gospodarczej. Z drugiej strony, w gospodarce wychodzącej z recesji – zgodnie z teorią – jest mniej, a nie więcej powodów prowadzenia ekspansywnej polityki fiskalnej (większych wydatków budżetowych). Wyższe wydatki budżetowe zwiększają w tej sytuacji ryzyko przegrzania koniunktury. Zwłaszcza, że program bodźców gospodarczych Bidena następuje po nie mniej szczodrych wydatkach ery Trumpa. Nie mający precedensu rozmiar interwencji gospodarczej rządu USA niepokoi ekonomistów bardzo różnej proweniencji politycznej (Ideologicznej); nieoczekiwane konsekwencje gospodarcze już zaczynają się pojawiać na rynku pracy i mogą przenieść się na sferę zjawisk inflacyjnych..

4. Równolegle do powyższych problemów mamy do czynienia z rosnącymi obawami co do możliwego załamania rynków finansowych (crash on the Wall Street ), o rozmiarach zbliżonych do Wielkiej Recesji lat 2007-2009. Biorąc pod uwagę, że stopy procentowe oscylują wokół zera, co znacznie utrudnia politykę pieniężną Rezerwy Federalnej, oraz że rynki wydają się być – jak to ujął niegdyś Alan Greenspan – w stanie nieracjonalnego optymizmu (irrational exuberance ), zwłaszcza na rynku nieruchomości – owe obawy nie są bezpodstawne i nie powinno się przechodzić nad nimi do porządku dziennego.

5. Naciski ze strony ultra-lewicowego skrzydła Partii Demokratycznej, nawołujące do bardziej nieortodoksyjnych posunięć gospodarczych, mogą komplikować podejmowanie decyzji przez Bidena, podczas gdy nadchodzące w 2022 roku połówkowe wybory do Kongresu tylko zaostrzają ten problem.

6. Wszystko to trzeba rozpatrywać w kontekście fundamentalnych, długofalowych zmian w światowym ładzie gospodarczym, od II wojny światowej zdominowanym przez Stany Zjednoczone (Pax Americana): amerykańskie przywództwo jest obecnie politycznie i militarnie kontestowane przez Chiny (i nie tylko); zmiany klimatyczne rodzą nowe wyzwania; Czwarta Rewolucja Przemysłowa zmienia świat zarówno w sensie technicznym/technologicznym, jak i socjologicznym..

7. Wydaje się zatem, że Administracja Joe Bidena znalazła się między Scylla szczerej chęci przeprowadzenia Stanów Zjednoczonych do tego nowego, rodzącego się ładu światowego (do “nowej normalności”), w którym Stany nadal by przewodziły, a Charybdą równie szczerej i uprawomocnionej obawy wprowadzenia zmian zbyt radykalnych jak na te przesycone ryzykiem czasy pandemii i wewnętrznej niestabilności politycznej, w której zadziwiająco wysoki odsetek dorosłych wyborców wciąż uważa Donalda Trumpa za faktycznego prezydenta kraju.

W trakcie trwania zajęć przedyskutowane zostaną następujące zagadnienia (obszary polityki gospodarczej): handel międzynarodowy; rynek pracy; rynki finansowe; opodatkowanie; budżet federalny i jego deficyt; regulacje gospodarcze; polityka emigracyjna. Porównamy opcje polityki gospodarczej nadal otwarte dla Joe Bidena z analogicznymi decyzjami Donalda Trumpa (z okresu przed i w czasie pandemii) oraz z dotychczasowymi posunięciami obecnego prezydenta. Tak czy inaczej, aktualny prezydent USA stoi przed kilkoma dość trudnymi dylematami, co do kierunku i głębokości zmian, jakie mogą być skutkiem proponowanej przez niego polityki gospodarczej.

Literatura:

Ponieważ przedmiotem analizy są tu zagadnienia nowe i wciąż ulegające zmianom, nie można wskazać jednego podręcznika, w którym byłyby one przedstawione w systematyczny sposób. Ponieważ kurs ma formę seminaryjną, literatura będzie składała się wyłącznie z artykułów, wiadomości prasowych i krótkich tekstów analitycznych ukazujących się w sieci (tj. dostępnych w Internecie). Częściowo zostaną one precyzyjnie wskazane przez prowadzącego i umieszczone na platformie e-learningowej, częściowo zaś będzie musiał je wyszukać w sieci sam student, na podstawie wskazówek danych przez prowadzącego.

Literatura dodatkowa:

Studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie teoretycznych podstaw wielu decyzji gospodarczych bieżącej Administracji USA powinni zapoznać się z odnośnymi rozdziałami dowolnego standardowego podręcznika ekonomii. W szczególności polecamy książkę J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, której dwa najnowsze wydania są dostępne w bibliotece OSA UW [jakkolwiek wszystkie wydania z datą 21. wieku są akceptowalne i w pełni się do tego nadają].

Dodatkowo, studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie nieortodoksyjnych posunięć poprzedniego prezydenta (Donalda Trumpa) w sferze polityki gospodarczej mogą zechcieć zajrzeć do: Steven Moore and Arthur B. Laffer, Trumponomics. Inside the America First Plan to revive Our Economy, St. Martin’s Press, 2018.

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Znać podstawowe obietnice wyborcze w dziedzinie gospodarczej poczynione przez Joe Bidena podczas jego kampanii prezydenckiej

* Rozumieć różnicę między standardowym ujęciem platformy gospodarczej Partii Demokratycznej i Partii Republikańskiej )w tym jej nowszej wersji a la Donald Trump – czyli Trumponomiki)

* Rozumieć ich potencjalny wpływ i konsekwencje gospodarczych obietnic wyborczych Joe Bidena dla całej gamy krajowych i zagranicznych interesariuszy [rządu federalnego I jego budżetu, producentów (firm), rynku pracy, przedsiębiorstw i instytucji sfery finansowej – zarówno w USA, jak i na świecie]

* Wiedzieć, które z prezydenckich obietnic już faktycznie zostały wprowadzone w życie lub są w trakcie ich realizowania, a które nie są.

* Potrafić opisać podstawowe sposoby, jakimi Joe Biden i jego zespół próbują wprowadzać w życie założoną politykę gospodarczą

* Wiedzieć, jak epidemia COVID-19 wpłynęła na politykę gospodarczą Administracji Bidena i Trumpa.

* Znać podstawowe dylematy polityki gospodarczej Bidena.

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Umieć znaleźć źródła dobrej jakości informacji i danych opisujących te części I aspekty gospodarki USA, na które wpływ miały i nadal mają decyzje gospodarcze Joe Bidena.

* Potrafić ocenić siłę wpływu decyzji i polityki gospodarczej Joe Bidena na poszczególne sektory amerykańskiej gospodarki, na interesy gospodarcze poszczególnych grup społecznych w USA, a także na inne gospodarki narodowe.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Zdawać sobie sprawę z różnic opinii i ocen dotyczących poszczególnych decyzji i polityki gospodarczej Joe Bidena.

* Być otwartym na różnice poglądów i ocen polityki Bidena.

* Rozumieć konsekwencje decyzji Bidena dla amerykańskiego przywództwa w dziedzinie gospodarczej, politycznej i moralnej.

* Akceptować pogląd, że ekonomiści tylko proponują pewne rozwiązania, a decyzje podejmują politycy (tacy, jak Joe Biden)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):

50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom]

25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, a także krótkie pytania otwarte.)

25% = esej końcowy na wybrany temat związany z treścią kursu [do złożenia przed końcem semestru – konkretna data złożenia i temat(y) zostaną podane studentom z co najmniej 3-tygodniowym wyprzedzeniem; zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].

Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:

< 0; 50) = 2.0

<50; 60) = 3.0

<60; 70) = 3.5

<70; 80) = 4.0

<80; 90) = 4.5

<90; 100> = 5.0

Poprawka będzie uwzględniała jedynie wyniki obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug