Proseminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Proseminarium: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-ZP025 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Proseminarium: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Zapoznanie studentów z kluczowymi wydarzeniami XIX i XX wieku i ich znaczeniem dla USA 2. zapoznanie studentów z podstawową literaturą dotyczącą omawianego okresu 3. przygotowanie do napisania kilku podstawowych prac pisemnych - eseju, pracy badawczej, analizy źródła 4. nauczenie studentów poszukiwania literatury przedmiotu, jej oceny jej przydatności. 5. Nauczenie studentów czytania i rozumienia literatury i źródeł oraz zastosowania tej wiedzy w procesie pisania prostych prac naukowych |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą opanowaniu podstawowych umiejętności niezbędnych do badania i oceny zjawisk społeczno - politycznych zachodzących w USA w XIX i XX wieku. Będą uczyć studentów posługiwania się literaturą przedmiotu, jej oceny, posługiwania się źródłami, techniki pisania prac dyplomowych i prostych prac naukowych. Będą ponadto zwracać uwagę na umiejętność czytania tekstów naukowych, wyszukiwania w nich niezbędnych informacji, analizy, oceny ich przydatności i formułowania na ich podstawie hipotez i wniosków badawczych. |
Pełny opis: |
Seminarium skoncentrowane będzie na dwóch kluczowych składnikach: umiejętności wyszukania zjawiska społeczno - politycznego w dziejach USA, osadzenia go w wielorakim kontekście historyczno - społecznym, omówienia i oceny tego zjawiska oraz przedstawienia wniosków w postaci pracy pisemnej. Studenci nauczą się również technik zbierania materiału źródłowego, problematyzowania uzyskanej wiedzy, podziału materiału źródłowego na zagadnienia, budowania problemu badawczego, tezy pracy, argumentacji naukowej. Omówimy typy literatury naukowej, metody jej analizy, technikę pisania pracy licencjackiej i jaj aparat naukowy. Dlatego drugim składnikiem będzie nauczenie uczestników przeprowadzenia prostych badach nad danych zjawiskiem oraz efektywnego sposobu upowszechniania otrzymanych wyników. |
Literatura: |
1. Gordon Harvey, Writing with Sources: A Guide for Students. Indianapolis: Hackett, 2008. 2. Richard Marius, Levin Page, A Short Guide to Writing About History. New York: Longman, 2006. 3. William Kelleher Storey, Writing History: A Guide for Students, New York: Oxford University Press, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student(ka). WIEDZA Zna i rozumie - różnorakie formy dokumentowania przeszłości Stanów Zjednoczonych - kontekst źródła historycznego i jego tworzenia - zależności pomiędzy zachodzącymi zjawiskami społecznymi w USA w przeszłości oraz sposobami jego wyrażania - znaczenie uczciwości akademickiej UMIEJĘTNOŚCI Potrafi: - analizować, oceniać i wnioskować o zjawiskach i procesach na podstawie źródła historycznego (pisanego, ustnego, wizualnego) - wyjaśnić znaczenie danego źródła dla historii społecznej USA i jej badania - formułować wnioski i oceny z niego wynikające - wyszukać potrzebne informacje na temat wydarzeń przedstawianych przez źródło - zastosować analizę interdyscyplinarną do przedstawienia i przeanalizowania społeczno - politycznych wydarzeń w USA w formie pisemnej - przygotowywać opracowania pisemne w języku angielskim - uczestniczy pod kierunkiem opiekuna w przygotowaniu projektów badawczych dotyczących USA KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest gotów do - prowadzenia dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń z dziejów USA z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem minimum do zaliczenia zajęć jest napisanie liczącej 1500 słów pracy semestralnej na zadany temat. Praca ma mieć charakter bardziej badawczy i analityczny niż opisowy. Studenci zobowiązani będą również do przedstawienia prezentacji. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Praca pisemna i frekwencja są warunkiem otrzymania zaliczenia stanowiąc 51% oceny czyli minimum. Ostateczna ocena zależy także od jakości pracy pisemnej i spełnienia wskazanych wymagań. Dodatkowe elementy, tzn. prezentacja i aktywny udział w zajęciach stanowić będą pozostałą część oceny, czyli 49%. Podstawą oceny jest wywiązanie się z zaplanowanych zadań badawczych. Do połowy grudnia student powinien przedstawić konspekt ze wstępną bibliografią. Całościowa koncepcja pracy plus pierwsza wersja wstępu na zaliczenie semestru zimowego. Pierwszy rozdział do połowy marca, drugi do połowy kwietnia, trzeci do połowy maja. Warunkiem uzyskania zaliczenia przed obroną jest oddanie pracy w całości i dopuszczenie jej do obrony. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Smulewicz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Smulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Smulewicz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Smulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.