Proseminar: Racial and Environmental Justice in American Literature (Proseminarium: Sprawiedliwość społeczna, rasa i ekologia w literaturze amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-ZP030 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminar: Racial and Environmental Justice in American Literature (Proseminarium: Sprawiedliwość społeczna, rasa i ekologia w literaturze amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Proseminarium w semestrze zimowym ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań oraz napisania pracy licencjackiej w semestrze letnim. Obszar tematyczny dotyczyć będzie współczesnej prozy i poezji amerykańskiej (XX i XXI wiek) zaangażowanej w kwestie sprawiedliwości rasowej i ekologicznej. Podczas zajęć studenci rozwiną swój warsztat badawczy oraz umiejętności retoryczne, nauczą się efektywnie planować proces pisania, pracować z materiałami źródłowymi, formułować tezę oraz prowadzić spójną argumentację. Zajęcia pomogą studentom rozwinąć zarówno umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury, jak i pisania akademickiego. |
Pełny opis: |
Proseminarium w semestrze zimowym ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia badań oraz napisania pracy licencjackiej w semestrze letnim. Obszar tematyczny dotyczyć będzie współczesnej prozy i poezji amerykańskiej (XX i XXI wiek) zaangażowanej w kwestie sprawiedliwości rasowej i ekologicznej. Podczas zajęć studenci rozwiną swój warsztat badawczy oraz umiejętności retoryczne, nauczą się efektywnie planować proces pisania, pracować z materiałami źródłowymi, formułować tezę oraz prowadzić spójną argumentację. Zajęcia pomogą studentom rozwinąć zarówno umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury, jak i pisania akademickiego. Wybrane zagadnienia: - Jak wybrać materiały źródłowe i przygotować bibliografię? - Jak czytać (analitycznie), żeby lepiej pisać (krytycznie)? - Jak wybrać temat pracy? - Jak zaplanować proces pisania i przygotować szkic pracy? - Na czym polega redakcja i korekta tekstu? - Jak sformułować dobrą tezę oraz prowadzić spójną argumentację? Jak uniknąć pisania deskryptywnego? - Dlaczego umiejętność parafrazowania jest tak istotna? - Czym charakteryzują się dobry wstęp i zakończenie? - Jak wykorzystać w praktyce znajomość teorii literatury i kulturoznawczych metod badawczych? |
Literatura: |
• Booth, Wayne C. et. al. The Craft of Research. Chicago: University of Chicago P, 2016 (4th edition). • The Purdue Writing Lab, https://owl.purdue.edu • Dobie, Ann B. Theory into Practice: An Introduction to Literary Criticism. Wadsworth, 2012. • Glotfelty, Cheryll and Harold Fromm, eds. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. U of Georgia P, 1996. • The Environmental Justice Reader: Politics, Poetics, and Pedagogy, edited by Joni Adamson, Mei Mei Evans, and Rachel Stein. U of Arizona P, 2002 • McKibben, Bill, ed. American Earth: Environmental Writing Since Thoreau. Penguin, 2008. • Wybrane teksty literackie (poezja, proza, esej) oraz krytyczne i teoretyczne |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: • ma podstawową wiedzę na temat historii działań na rzecz sprawiedliwości rasowej i ekologicznej w Stanach Zjednoczonych; • ma dogłębną wiedzę wybranych współczesnych tekstów literackich poruszających powyższą tematykę; • potrafi krytycznie analizować utwory literackie w formie pisemnej; • jest świadomy zależności pomiędzy literaturą a jej kontekstem społecznym, kulturowym i historycznym; • umie wskazać i określić swoje zainteresowania naukowe oraz kierunek i temat swojej pracy licencjackiej; • posiada znajomość konwencji i wymogów związanych z pisaniem pracy licencjackiej; • posiada zwiększoną umiejętność prowadzenia badań naukowych z zakresu literatury i kultury oraz przekazywania ich rezultatów w formie pisania na poziomie akademickim; • wykazuje się zdolnością krytycznego myślenia i jest w stanie formułować poparte faktami i stosownymi źródłami opinie dotyczące tekstów literatury i kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć zajęcia, studenci będą musieli na koniec semestru przedstawić prospekt pracy licencjackiej. W trakcie semestru studenci będą uczestniczyć w dyskusjach i realizować mniejsze zadania (np. prezentacje, moderowanie dyskusji, krótkie teksty pisane), które również będą składały się na ich ocenę końcową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.