Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminar: Popular Genres in American Culture (Proseminarium: Gatunki popularne w kulturze amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZP032
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Proseminar: Popular Genres in American Culture (Proseminarium: Gatunki popularne w kulturze amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
proseminaria

Skrócony opis:

Na proseminarium zapraszam osoby zainteresowane napisaniem pracy licencjackiej, w której zanalizowane zostaną przykłady tekstów gatunków popularnych (w literaturze, w kinie, w telewizji etc.) pod kątem ich rozwoju, tematyki, ideologii, formy oraz wpływu na kulturę amerykańską.

Pełny opis:

Kurs stawia szczególny nacisk na rozwinięcie interdyscyplinarnej metodologii oraz podejścia intersekcjonalnego do takich gatunków jak horror, neo-gotyk, romans, fantastyka popularno-naukowa, fantasy, western, YA, dystopia, etc. Moje główne obszary badawcze to badania nad horrorem i gotykiem, badania nad płcią kulturową, krytyka feministyczna, teoria queer, nowy materializm i kultura popularna. W pierwszej części kursu skupimy się na teorii i metodologii badań. W dalszej kolejności osoby zapisane na proseminarium będą miały za zadanie przygotować plan pracy licencjackiej, znaleźć i ocenić potencjalne materiały źródłowe, przygotować szczegółowy plan badań i zaprezentować wstępne wyniki badań w formie jednego rozdziału pracy.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

Berberich, Christine. The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction. Bloomsbury, 2014.

Booth, Wayne C., et al. The Craft of Research. University of Chicago, 2016.

Driscoll, Catherine. Teen Film: A Critical Introduction. Berg, 2011.

Glover, David, and Scott McCracken (eds.) The Cambridge Companion to Popular Fiction. Cambridge University Press, 2012.

Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas, 2012.

Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Columbia Uni Press, 2019.

Hogle, Jerrold E. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

James, Edward, and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge University Press, 2012.

Makinen, Merja. Feminist Popular Fiction. London: Palgrave, 2001.

Murray, Leeder. Horror Film: A Critical Introduction. Bloomsbury, 2018.

Neale, Stephen. Genre and Hollywood. Psychology Press, 2000.

Pearson, Wendy Gay, Veronica Hollinger and Joan Gordon, eds. Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool: Liverpool University Press, 2008.

Rzepka, Charles and Lee Horsley, eds. A Companion to Crime Fiction. Chichester: Wiley, 2010.

Saunders, Corinne (ed.) A Companion to Romance: From Classical to Contemporary. Malden: Blackwell, 2004.

Simmons, David (ed.) New Critical Essays on H.P. Lovecraft. 2013.Wisker, Gina. Horror Fiction: An Introduction. A&C Black, 2005.

Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. Routledge, 2004.

Williams, Raymond. Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Verso: 1989.

Teksty mogą ulec zmianie.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Studenci i studentki posiadają wiedzę dotyczącą wybranych teoretycznych podejść stosowanych w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie

Studenci i studentki mają dużą wiedzę na temat wybranych aspektów amerykańskiej kultury popularnej, szczególnie tych dotyczących reprezentacji seksualności i płci kulturowej.

Studenci i studentki mają głęboką wiedzę na temat obszaru swoich indywidualnych badań.

Umiejętności:

Studenci i studentki potrafią zaplanować i przeprowadzić badania niezbędne do napisania pracy licencjackiej.

Studentki i studenci potrafią sformułować swoje tezy i wnioski na piśmie.

Studentki i studenci potrafią ocenić jakość i odpowiedniość źródeł i udokumentować swoją pracę.

Kompetencje:

Studentki i studenci potrafią zaprezentować swoją pracę kolegom i koleżankom.

Studentki i studenci potrafią konstruktywnie i grzecznie skomentować prace innych osób.

Studentki i studenci potrafią odpowiedzieć na pytania dotyczące ich projektów, ocenić komentarze innych osób oraz wykorzystać cenne komentarze w swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

* aktywny udział w proseminarium (w tym pisemne prace domowe) 20%

* prezentacja w czasie zajęć 20%

* rozdział pracy licencjackiej 40%

* plan pracy licencjackiej (w tym bibliografia) 20%

92-100% - 5 (97-100% - 5!)

84-91% - 4,5

76-83% - 4

68-75% - 3,5

60-67% - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Broszkiewicz
Prowadzący grup: Tomasz Broszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)