Młodzi, gniewni, inni we współczesnym teatrze europejskim [3302-MGI-OG]
Semestr letni 2020/21
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Młodzi, gniewni, inni we współczesnym teatrze europejskim [3302-MGI-OG] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Baran | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Przeczytamy, obejrzymy (w tym udział w czytaniach performatywnych) i omówimy m.in.: - Sylwia Chutnik, Magda Fertacz, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, III Furie - Elfriede Jelinek, O zwierzętach - Krzysztof Warlikowski, Apollonia - Ewald Palmetshofer, hamlet umarł. nawet siły ciążenia - Constanze Dennig, Exstasy Rave - Marius von Mayenburg, Kamień - Volker Schmidt, Trzeba być wdzięczną - Peter Turrini, Gościnność - TWÓJ wybór: teksty zaproponowane przez uczestników seminarium |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Młodzi, gniewni, inni w teatrze europejskim – czytamy, oglądamy, uczestniczymy Prawdziwie żywy, oryginalny i nowoczesny teatr był od zawsze teatrem zaangażowanym i angażującym. Wypełniał tę lukę w krajobrazie społeczno-politycznym, której nie potrafił lub nie chciał dostrzec oficjalny dyskurs polityczny. „Młodzi i gniewni” twórcy teatralni, przekonani, że teatr nie tyle ma prawo, co obowiązek mówienia własnym głosem i stawiania drażliwych i niechcianych pytań radykalnie kwestionują zasady teatru, który zwykło się nazywać mieszczańskim i skrupulatnie, krok po kroku, wydobywają na światło dziennie to wszystko, co „straszni mieszczanie” (Julian Tuwim) chcieli skrzętnie zamieść pod dywany swych mieszkań, przemilczeć i zapomnieć. To właśnie współcześni dramatopisarze i reżyserzy podejmują próby rozliczenia się mitami narodowymi, prowokują dyskusje nad wciąż nieprzepracowanym problemem nazizmu, krytykują prowincjonalizm i konformizm, kontestują zastałe konwencje życia społecznego, buntują się wobec norm estetycznych i przekraczają wszelkiego rodzaju tabu, a niekiedy granice dobrego smaku, krótko mówiąc, w myśl zasady austriackiego dramatopisarza Wolfganga Bauera, że widz nigdy nie powinien być z siebie i ze swego uczestnictwa w przedstawieniu teatralnym, nadto zadowolony, stawiają sobie za cel drażnić, prowokować i pobudzać widza do permanentnej autorefleksji. Kręgi tematyczne, wokół których chcemy prowadzić nasze rozmowy i dyskusje: - Młodzi, gniewni, inni. O nowym pokoleniu dramatopisarzy i reżyserów - Nowe zjawiska, nowe tematy: klimat, kryzys migracyjny, konflikty zbrojne, wykluczenie, krytyka neoliberalizmu i inne -„Recyckling” problemów, motywów i postaci – utwory quasipalimpsestowe - Dyskurs feministyczny w teatrze współczesnym - Mitologia: re-interpretacje. Jak dzisiaj czytamy i pokazujemy mity - Klasyka inaczej. O nowych interpretacjach klasyki europejskiej |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza i interpretacja wybranych utworów literackich, inscenizacji teatralnych i filmów, uczestnictwo w czytaniach performatywnych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
udział w seminarium, aktywność |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.