Literatura nowołacińska [3006-LNŁ]
Rok akademicki 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura nowołacińska [3006-LNŁ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala 6 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Jan Siwiec |
Literatura: |
Antologia poezji polsko-łacińskiej 1470–1543, oprac. A. Jelicz, Szczecin 1985. A.Borowski, Renesans, Warszawa 1992. Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t.1 – 3, Warszawa 1977 –1990. J. Pelc, Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 1980 i nast. wyd. J.Pelc, Europejskość i polskość literatury naszego renesansu, Warszawa 1984. Lektury polonistyczne. Seria I: Średniowiecze – Renesans – Barok, t. 1-4, Kraków 1996-2001. J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1973 i nast. wyd. Słownik literatury staropolskiej. (Średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Wrocław 1990 i nast. wyd. (wybrane hasła) Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. Jerzy Axer, "Latinitas" w historii i pamięci historycznej Europy Środkowo-Wschodniej. Paradoksy ciągłości i nieciągłości, w: Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, pod red. M. Bobrownickiej, Kraków 1996. Jan Budzyński, Horacjanizm w liryce polsko-łacińskiej renesansu i baroku, Wrocław 1985. Maciej Kazimierz Sarbiewski i jego epoka. Próba syntezy, pod red. J. Z. Lichańskiego, Pułtusk 2006. Barbara Milewska-Waźbińska, Ars epitaphica. Z problematyki łacińskojęzycznych wierszy nagrobnych, Warszawa 2006. Magdalena Piskała, Boże miłości i wstydliwe dowcipy. Studia nad epigramatyczną twórczością Macieja Kazimierza Sarbiewskiego i Alberta Inesa, Warszawa 2009. Studia Neolatina. Rozprawy i szkice dedykowane profesor Marii Cytowskiej, red. Mieczysław Mejor, Barbara Milewska-Waźbińska, Warszawa 2003. Piotr Wilczek, „Polonice et latine: studia o literaturze staropolskiej", Katowice 2007. Stefan Zabłocki, „Literatura nowołacińska: Średniowiecze-Renesans-Barok", red. nauk. Piotr Urbański, Warszawa 2010 |
Zakres tematów: |
1. Renesansy średniowieczne i antyk w średniowieczu. 2. Początki włoskiego renesansu. 3. Rozkwit i schyłek włoskiego renesansu. 4. Wynalazek druku i jego wpływ na literaturę. 5. Wokół reformacji. 6. Erazm z Rotterdamu i renesans północny. 7. Narodziny książki emblematycznej. 8. Poezja łacińska wczesnego renesansu w Polsce. 9. Klemens Janicjusz – poeta uwieńczony. 10. Łacińska twórczość Jana Kochanowskiego. 11. Twórcy późnego renesansu w Polsce - Mikołaj Sęp Szarzyński, Szymon Szymonowic i Sebastian Klonowic. 12. Literatura drugiej połowy XVI wieku w perspektywie genologicznej – formy prozatorskie i poetyckie. 1. Literatura drugiej połowy XVI wieku w perspektywie genologicznej – formy prozatorskie i poetyckie. 2. Kryzys formacji renesansowej. Manieryzm, barok, kontrreformacja. 3. Justus Lipsius i neostoicyzm. 4. Jezuici w Europie i Rzeczypospolitej. Łacińska twórczość szkolna w wieku XVII. 5. Maciej Kazimierz Sarbiewski – Horatius Christianus. 6. Epigramat łaciński w XVII wieku. 7. Stemmaty w późnym średniowieczu, renesansie i baroku. 8. Signum temporis – literatura okolicznościowa. 9. Poezja kunsztowna (poesis artificiosa). 10. Łaciński epos w Polsce – teoria i praktyka. Przegląd dzieł i autorów od wieku XVI do XVIII. 11. Nowożytne przekłady z języków narodowych na łacinę. 12. Łacina i twórczość nowołacińska w XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej. |
Metody dydaktyczne: |
- metody podające (objaśnienie i wyjaśnienie) - metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe) - metody problemowe (analiza zagadnień) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Na końcową ocenę będzie się składać: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 30%, egzamin ustny 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.