4003-EU-L24-MPIE |
Media w procesie integracji europejskiej |
Media w procesie integracji europejskiej |
Media in the European Integration Process |
Konwersatorium o charakterze analitycznym. Zbadamy stopień europeizacji polskiej sfery publicznej. Ustalimy funkcje pełnione przez media przy okazji różnych problemów, jakie napotyka proces jednoczenia kontynentu. Po pierwsze rozpatrywane będą funkcje informacyjna i edukacyjna mediów w odniesieniu do instytucjonalnego jednoczenia Europy. Zbadamy obecność tematyki unijnej. Analizie poddany zostanie medialny wizerunek instytucji unijnych, programów i realizowanych wspólnych polityk a także aktualnych problemów, z jakimi zmagają się instytucje unijne i państwa członkowskie (na przykład koronawirus). Po drugie, rola mediów polega także na tworzeniu środowiska kulturowego sprzyjającego powstawaniu tożsamości europejskiej. Analizie poddane zostaną zatem materiały medialne pod kątem ich zainteresowania problematyką państw unijnych, stosowaniem stereotypów czy sepizacji (praktyk unieważniania). Założeniem jest publikacja materiałów przygotowanych przez studentów.
Tematy poszczególnych zajęć:
1 – 4 Omówienie analiz zawartości przeprowadzonych przez badaczy europejskich.
5 – 6 Przegląd stanowisk metodologicznych koncentrujących się na funkcjach mediów i na tekście: agenda setting, krytyczna analiza dyskursu, analiza struktur narracyjnych.
7 – Prezentacja klasycznej analizy zawartości.
8-12 Praca nad projektami studenckimi – wybór przedmiotu analizy, określenie wielkości próby badawczej, przygotowywanie kluczy kategoryzacyjnych (prezentacja metod tworzenia kluczy kategoryzacyjnych), wybór jednostki pomiaru; stawianie hipotez i ich weryfikacja; sposób przygotowywania raportów z badań. Możliwa praca własna lub w kilku osobowych grupach poza salą lekcyjną.
13 - 14 Prezentacje projektów studentów.
15 - Próba odpowiedzi na pytania wybrane spośród następujących możliwych:
• Na ile polskie media ponoszą odpowiedzialność za sukcesy i porażki procesu zjednoczeniowego;
• Europa jako konflikt w polskich mediach - upolitycznienie stanowiska w debacie na temat postępów procesu integracji;
|
Konwersatorium jest zaproszeniem studentów do prowadzenia badań – analizy zawartości mediów (ilościowej i jakościowej), która pomoże określić rolę mediów w procesie integracji europejskiej. Zajęcia będą miały dwie części - teoretyczną i dopełniającą ją analityczną. Przeprowadzona na pierwszych kilku zajęciach prezentacja wyników już przeprowadzonych badań w różnych państwach członkowskich UE posłuży jako przykład możliwej do przyjęcia perspektywy badawczej, zainspiruje studentów do podjęcia, pod okiem prowadzącego zajęcia, samodzielnej analizy zawartości mediów. Przedmiotem analizy będą zróżnicowane materiały medialne dotyczące wybranych aktualnych zagadnień obecnych w europejskiej sferze publicznej. |
Literaturę obowiązkową stanowią pozycje metodologiczne:
M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno 2017 https://wydawnictwosedno.pl/ksiazki/analiza-dyskursu-publicznego-przeglad-metod-i-perspektyw-badawczych/
A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2009
M. Zawisławska, Rama interpretacyjna jako narzędzie analizy tekstu, w: J. Bartmiński, B. Boniecka (red.), Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin 1998
Ponadto na zajęcia teoretyczne (2-4) przygotowano zestaw publikacji do wyboru.
|
Media in the European Integration Process |
Media in the European Integration Process |
An analytical seminar. We will examine the degree of Europeanization of the Polish public sphere. We will determine the functions fulfilled by the media on various problems encountered in the process of unification of the continent. First, media information and educational functions will be considered in relation to the institutional unification of Europe. We will examine the presence of EU topics. The media image of EU institutions, programs and common policies implemented as well as current problems faced by EU institutions and Member States (e.g. coronavirus) will be analyzed. Secondly, the role of the media is also to create a cultural environment conducive to the emergence of a European identity. Therefore, media materials will be analyzed in terms of their interest in the issues of EU countries, the use of stereotypes or sepisation (invalidation practices). The premise is the publication of materials prepared by students.
Topics of individual classes:
1-4 Overview of content analyzes carried out by European researchers
5-7 Review of methodological positions focusing on media functions and text: agenda setting, classic content analysis, critical discourse analysis, narrative structure analysis
8- 12 Work on student projects - choosing the subject of analysis, determining the size of the research sample, preparing categorization keys (presentation of methods for creating categorization keys), choosing the measurement unit; hypothesis and verification; preparing research reports
13 - 14 Presentations of student projects.
15 - Attempt to answer questions selected from the following:
• To what extent are the Polish media responsible for the successes and failures of the unification process;
• Europe as a conflict in the Polish media - politicizing the position in the debate on the progress of the integration process;
|
The seminar is an invitation to students to conduct research - analysis of media content (quantitative and qualitative), which will help determine the role of the media in the process of European integration. Classes will have two parts - theoretical and complementary analytical. The presentation of the results of research already carried out in various EU Member States conducted in the first few classes will serve as an example of an acceptable research perspective, inspire students to undertake, under the tutor's supervision, independent analysis of media content.The subject of the analysis will be various media materials related to selected current issues present in the European public sphere. |
Compulsory literature are methodological items:
M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno 2017 https://wydawnictwosedno.pl/ksiazki/analiza-dyskursu-publicznego-przeglad-metod-i-perspektyw-badawczych/
A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007
M. Lisowaska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2009
M. Zawisławska, Rama interpretacyjna jako narzędzie analizy tekstu, w: J. Bartmiński, B. Boniecka (red.), Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin 1998
In addition, a set of publications to choose from was prepared for theoretical classes (2-4).
|
14600 |
0312 |
40030000 |
Centrum Europejskie |
Centre for Europe |