Konwersatoria z historii kultury (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Historii Sztuki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
3105-BEWS-KK |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone problematyce kontaktów cywilizacji śródziemnomorskiej z ludami wewnątrz Europy w starożytności. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, co powodowało, że jedna ze stron dążyła do tych kontaktów |
|
||
3105-LHUO-KK |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium dotyczy historii ubioru, a przedmiotem analizy są wybrane dzieła sztuki od starożytności do końca XIX wieku. |
|
||
3105-KNMP-KK | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie poświęcony omówieniu genezy kultu Najświętszej Marii Panny w świecie chrześcijańskim oraz jego rozwojowi, ewolucji i przejawom w Europie łacińskiej od początku historii Kościoła chrześcijańskiego w świecie rzymskim aż do późnego średniowiecza. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą: narodziny kultu Najświętszej Marii Panny w najstarszych wspólnotach chrześcijańskich, jego rozwój w Cesarstwie Rzymskim i w świecie zachodnim po upadku imperium; wpływ kultu Marii w Bizancjum i w Rzymie na religijność w Europie karolińskiej i ottońskiej; przejawy kultu Marii w Europie łacińskiej w IX-XI wieku; sztuka sakralna związana z kultem Marii w Europie łacińskiej, teologia i liturgia maryjna w Kościele zachodnim od IX do XIII w.; cuda Najświętszej Marii Panny w kulturze religijnej, politycznej i społecznej Europy średniowiecznej; kult Najświętszej Marii Panny w Polsce średniowiecznej. |
|
||
3105-KRS-KK |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-LTS-KK |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-PWNEU-KK | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest prześledzenie wzajemnych kontaktów oraz historycznych uwarunkowań określających miejsce i pozycję państwa polsko-litewskiego w nowożytnej Europie. Zagadnienie to analizowane będzie przede wszystkim w kontekście wybranych zjawisk z zakresu historii kultury – rozpatrywanych na tle zasadniczych przemian społecznych i gospodarczych. |
|
||
3105-LSZG-KK | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące sztukę w Gdańsku przełomu XVI i XVII wieku z uwzględnieniem społecznej, ekonomicznej, politycznej i religijnej sytuacji miasta. |
|
||
3105-WKK-KK |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem zajęć będzie szeroko pojęta kultura monastyczna w okresie od X do XII stulecia wraz z elementami ówczesnej mniszej pobożności. W trakcie kursu omówione zostaną zagadnienia związane z historią monastycyzmu w pełnym średniowieczu (w tym dzieje reformy monastycznej w X stuleciu oraz przemiany w życiu klasztornym w X–XII w.), cechy charakterystyczne dla pobożności ówczesnych mnichów (m.in. ideały monastyczne, kult dziewictwa, kult Najświętszej Marii Panny) oraz codzienność w średniowiecznym klasztorze (np. zwyczaje żywieniowe, ubiór, higiena). W trakcie spotkań osoby studiujące zapoznają się z różnymi typami źródeł (m.in. kazania, hagiografia, reguła monastyczna, kronika klasztorna) wykorzystywanych w badaniach nad średniowiecznym monastycyzmem. Wspólna analiza i dyskusja nad wybranymi źródłami (z wykorzystaniem literatury pomocniczej) będą głównymi metodami dydaktycznymi, które pomogą w scharakteryzowaniu zjawisk w kulturze monastycznej i historii Kościoła w tymże okresie. |
|
||