Przedmioty w rejestracji Rejestracja na przedmioty specjalizacji 302 - Psychologia kliniczna dziecka i rodziny 2500-PL-PS-2022Z-302
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2022Z | |||||
2500-PL-PS-SP302-08 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia polegają na udziale studentów w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi oraz rodzinami. Zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla studentów piątego roku specjalizacji psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka i rodziny. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-20 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć dyskutowane będą teksty (literatura faktu, reportaż, antropologiczne teksty popularnonaukowe) prezentujące doświadczenia dzieci dorastających w warunkach odmiennych niż typowe dla naszej kultury (ze względu na miejsce zamieszkania, wydarzenia historyczne itp.). |
|
||
2500-PL-PS-SP302-07 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie metod swobodnych w pracy z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-03 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiane będą choroby układu nerwowego u dzieci, ich wpływ na rozwój dziecka, jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawiona zostanie rola neuropsychologa w diagnozie i terapii dzieci z chorobami o.u.n. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-05 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest omówienie problemów klinicznych specyficznych dla okresu dorastania oraz pomocy psychologicznej udzielanej pacjentom i ich rodzinom. Zajęcia będą poświęcone omawianiu następujących zagadnień: 1. sytuacja psychologiczna osoby w wieku dorastania; 2. specyfika powstawania i utrzymywania się zaburzeń; 3. postacie zaburzeń 4. zasady i cele interwencji psychologicznej |
|
||
2500-PL-PS-SP302-04 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną małych dzieci i ich rodzin z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Zajęcia dotyczą problematyki rozwoju psychicznego dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym, najczęściej występujących w tym okresie trudności rozwojowych i problemów klinicznych, jak również różnych form pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-02 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Bowena oraz Stierlina, klasycznych szkół systemowych tj. strukturalnej i strategicznej oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. W drugiej części kursu omówione zostaną wybrane problemy rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych, rodzin z problemem przemocy, a także rodzin osób starszych. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-06 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią więzi. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych, jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych. Zajęcia będą łączone z zadaniami praktycznymi, które mają na celu pomóc w krytycznym odniesieniu się do prezentowanej wiedzy. |
|
||
2500-PL-PS-SP302-01 |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-V oraz PDM. Obraz kliniczny zaburzeń będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
|
||