Przedmioty w rejestracji Rejestracja na przedmioty specjalizacji Kultura wizualna (I r.) 3002-2023-SPEC1
| Opcje | ||||
|---|---|---|---|---|
| 3002-SPEC22K1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Film odegrał zasadniczą rolę w przemianach współczesnej ikonosfery. W programie zajęć historia kina zostaje wpisana w szerszy kontekst historii kultury wizualnej, ze szczególnym uwzględnieniem historii sztuki. Pierwszy semestr poświęcony jest historiom filmów (dr Paulina Kwiatkowska), a w drugi – historiom sztuki współczesnej (dr Łukasz Zaremba). Zgodnie z założeniami specjalizacji skupiamy się zatem na wybranych wizualnych zjawiskach nowoczesnych i ponowoczesnych. Traktujemy przy tym dzieła sztuki i filmy jako laboratoria refleksji o obrazach (ich historiach i historiografach) oraz refleksji prowadzonej za pomocą obrazów. Traktujemy je też jako miejsca testowania ich możliwości – wykraczających poza spory o języki artystyczne, prądy i nurty, ku sprawdzaniu społecznych uwarunkowań produkcji obrazów czy sprawczości obrazów. |
|
||
| 3002-SPEC17KW4a |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest elementem ścieżki kształcenia specjalizacji "Kultura wizualna". Przedmiot jest przeznaczony dla I roku specjalizacji. Celem zajęć będzie rozpoznanie metodologicznych dyskusji we współczesnych interdyscyplinarnych badaniach wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektyw studiów nad kulturą wizualną. Krytyczny przegląd metod badań wizualnych ma zbudować świadomość i czujność na wykorzystywane języki, ujęcia i wybierane tematy u osób studiujących przygotowujących się do pisania pracy magisterskiej. |
|
||
| 3002-SPEC15KW3 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zbadanie przekształceń kultury nowoczesnej i ponowoczesnej przez pryzmat przemian sceny widzenia (patrzenia i bycia oglądanym), z uwzględnieniem zarówno „społecznej konstrukcji pola wizualnego”, jak i „wizualnej konstrukcji pola społecznego” (W.J.T. Mitchell). Program opiera się na analizie dzieł sztuk wizualnych / wypowiedzi medialnych wpisanych w porządek chronologiczny, ale z wyraźną perspektywą współczesną. Badanie wybranych – symptomatycznych i emblematycznych – obrazów malarskich, fotografii, filmów, materiałów telewizyjnych, praktyk medialnych (w tym mediów społecznościowych, jak FB czy Insta) – pozwoli na dostrzeżenie przemian pola wizualnego: przesunięć w relacjach rzeczywistość – artysta – dzieło – odbiorca jako objawów przekształceń wymiarów nowoczesnej tożsamości: płci, rasy, pamięci, ciała w kontekście przemian historyczno-społeczno-kulturowych, estetycznych, medialnych, a także politycznych i ideologicznych. |
|
||
| 3002-SPEC12KW5 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest doskonalenie warsztatu pisarskiego, przede wszystkim związanego z tworzeniem małych form krytycznych – recenzji, analizy, polemiki – na tematy dotyczące kultury wizualnej. |
|
||