Przedmioty w rejestracji Rejestracja na zajęcia w semestrze letnim 2020/21 3106-2020L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
3106-1AMSOD-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład obejmuje dwa obszary zagadnień: akustykę instrumentów muzycznych oraz problematykę percepcji i oceny słuchowej dźwięku w muzyce |
|
||
3106-1ANALIT-CW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zagadnienia omawiane w trakcie zajęć: 1. Znaczenie zasady kontrastu dla formy dzieła muzycznego, 2. Analiza słuchowa dla wzrokowców, 3. Cisza i brzmienie, 4. Iluzje, figury wieloznaczne i inne zjawiska w percepcji muzyki, 5. Co słychać w Andach? 6. W poszukiwaniu istoty azjatyckiego dzieła muzycznego, 7. Podstawy semiologii chorału gregoriańskiego - teoria i praktyka, 8. Monodia w twórczości okresu średniowiecza, 9. W kręgu madrygału, 10. Co to jest styl klasyczny w muzyce instrumentalnej 1780-1800? 11. Wprowadzenie do słuchania opery i dramatu muzycznego romantyzmu, 12. Oblicza modernizmu w muzyce. Analiza porównawcza, 13. Strategie formalne i brzmieniowe w muzyce popularnej na przykładzie bluesa, jazzu i rocka. |
|
||
3106-1ES |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są różnym aspektom estetyki muzycznej, omawianym w porządku chronologicznym, począwszy od zagadnień poruszanych w myśli o muzyce w starożytnej Grecji po XX wiek i trendy współczesne. |
|
||
3106-1ET2-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kultura muzyczna Polski Wykład omawia historię badań nad muzyką etniczno-ludową w Polsce i jej stan współczesny. |
|
||
3106-1KL-C |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia obejmują wybór zagadnień z historii muzyki klasycyzmu, o charakterze uzupełniającym w stosunku do odbywającego się wykładu obowiązkowego i zajęć fakultatywnych. Koncentrować będą się one wokół muzyki instrumentalnej epoki. |
|
||
3106-1KL-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład obejmuje historię muzyki szeroko rozumianego klasycyzmu (1720-1800) i stanowi siłą rzeczy szkicowy przegląd wybranych zagadnień. Założeniem jest z jednej strony ukazanie różnorodności i odmienności kultury muzycznej w najważniejszych centrach Europy, z drugiej zaś strony omówienie najistotniejszych zakresów w twórczości trzech klasyków wiedeńskich - Haydna, Mozarta, Beethovena |
|
||
3106-1RE-C |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są kluczowym zjawiskom muzycznym XV i XVI wieku, głównie w aspekcie techniczno-kompozytorskim. Prowadzone w formie ćwiczeń, będą polegały na analizie muzycznej (nutowej i słuchowej) przykładowych dzieł renesansu. Analizowane utwory zostaną przedstawione w kontekście kulturowym epoki i biografii kompozytorów. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z technikami kompozytorskimi XV i XVI wieku oraz literaturą muzyczną tego okresu. |
|
||
3106-1RE-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-HMXXiXXI |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka wykładu obejmuje główne tendencje i zjawiska w muzyce XX wieku po współczesność, prezentowane w układzie chronologicznym. |
|
||
3106-2HITM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
. Zagadnienia wstępne. 2. Poglądy starożytnych Greków na muzykę. 3. Akustyczne i harmoniczne podstawy teorii greckiej. 4. Myśl o muzyce w czasach ojców kościoła. 5. Ogólna charakterystyka teorii muzyki w średniowieczu. 6. Musica speculativa i elementa musicae. 7. Średniowieczna teoria chorałowa: modalność, metody nauczania śpiewu. 8. Problem menzury i polifonii w traktatach średniowiecznych. 9. Teoretycy XV wieku. 10. Teoretycy XVI wieku. 11. Modalność i musica ficta w świetle traktatów renesansowych. 12. Renesansowa teoria kontrapunktu. 13. Problem form i praktyki wykonawczej w teorii renesansu. 14. Elementy humanistyczne w renesansowej myśli o muzyce. |
|
||
3106-2JLDM-CW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-KOMPL-KON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka omawiana na zajęciach: Twórczość I połowy wieku - wybrane zagadnienia: 1. Młoda Polska w muzyce - twórcy, kluczowe gatunki, 2. twórczość Mieczysława Karłowicza - poematy, liryka wokalna, inne ważne gatunki, 3. twórczość Karola Szymanowskiego – znaczenie dla muzyki polskiej XXw.: - fazy twórczości, cezury i ewolucja stylu, - uprawiane gatunki, - najważniejsze dzieła. |
|
||
3106-KRYM-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
„Krytyka muzyczna” to przedmiot organizowany przez Instytut Muzykologii UW, skierowany do studentów III roku studiów dziennych (obowiązkowy w module 5), w poszczególnych przypadkach istnieje możliwość realizowania go jako przedmiot fakultatywny. Jest to konwersatorium, w którym dużą rolę odgrywają także elementy ćwiczeń praktycznych. |
|
||
3106-LABMUN |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład i ćwiczenia poświęcone zjawiskom charakterystycznym dla nowej muzyki w XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem problemów warsztatowych. |
|
||
3106-LIRMU-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie się ze specyfiką gatunkową XIX-wiecznej pieśni i liryki instrumentalnej. Konwersatorium o profilu zasadniczo historycznym będzie wzbogacone analizami przykładów pieśni i miniatury instrumentalnej wybranych ze spuścizny najwybitniejszych twórców tego repertuaru, m. in. Schuberta, kompozytorów generacji 1810, Brahmsa, Moniuszki, Musorgskiego i Griega. |
|
||
3106-1MF1-P |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do odbycia praktyk pedagogicznych w szkole muzycznej i - w konsekwencji - do podjęcia pracy nauczycielskiej w szkolnictwie muzycznym (przedmiot formy muzyczne). |
|
||
3106-1MH1-P |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia z zakresu dydaktyki przedmiotu historia muzyki, obejmujące warsztaty, dyskusje metodyczne i indywidualne prace studentów (projekty i konspekty lekcji, poprowadzenie lekcji próbnej, projekty programu nauczania w zakresie przynajmniej 1, wybranego semestru/epoki, arkuszy egzaminacyjnych i in.). |
|
||
3106-MSW-KON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są muzyce polskiej XIX wieku i polskim artystom, którzy wnieśli wkład zarówno w kulturę polską, jak i kulturę innych narodów. |
|
||
3106-MUZJK-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
różne poziomy (aspekty) informacji zawartych w muzyce: sygnały, sekwencje zdarzeń, emocje, znaczenia, metafory. Problem interdyscyplinarności sztuk i próby ujęcia teoretycznego. |
|
||
3106-MP-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego. |
|
||
3106-MIM-KON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem wykładu jest wzajemna relacja pomiędzy muzyką i technicznymi środkami jej reprodukowania i przekazywania w środkach masowej komunikacji oraz znaczenie technik reprodukcji dla kultury. |
|
||
3106-MUZOB-KON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Pojawi się też tematyka związna z relacjami muzyki i obrazu nieruchomego (okładki płyt z muzyką). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań. |
|
||
3106-MTWPA-KON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-MUZOR-W |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dzieło w tradycjach oralnych ma specyficzną strukturę, istnieje w kontekście społecznym, krystalizuje się w toku wykonania. W czasie zajęć zostaną zaprezentowane podstawowe zagadnienia związane z twórczością w tradycji oralnej, jak i wybrane przykłady z zakresu historii muzyk i muzyki tradycyjnej różnych kultur. |
|
||
3106-2TER2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia o charakterze warsztatowym. Studenci (w grupach) będą przygotowywać projekty o charakterze edukacyjno-muzykoterapeutycznym (m.in. w formie audycji słowno-muzycznych), które następnie zostaną zaprezentowane na spotkaniach Fundacji "JESTEM" zajmującej się pomocą psychologiczną dla osób przewlekle i nieuleczalnie chorych. |
|
||
3106-POWI |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-PPS1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-PPS2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-PPS3 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-POPPP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną podjęte zagadnienia dotyczące m.in. psychologicznych podstaw percepcji muzyki ze szczególnym zwróceniem na problematykę funkcjonowania pamięci muzycznej, mechanizmów grupowania zjawisk muzycznych, emocjonalnych i estetycznych reakcji na muzykę, a także na tematykę obszarów wspólnych dla pedagogiki muzycznej i psychologii muzyki. |
|
||