Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty w rejestracji Rejestracja na zajęcia fakultatywne dla licencjatu 2021 zimowy 3500-S1-R3-FAK-2021Z

Lista uwzględnia również te przedmioty, które są chwilowo wyłączone z rejestracji (ale były lub będą uwzględnione w innych jej turach).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Pokaż tylko przedmioty z wybranej grupy: Boldem są napisane grupy przedmiotów zawierające przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.
Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Opcje
3500-FAKL-ANTROEK
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na seminarium omówione zostaną antropologiczne koncepcje dotyczące relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym postrzeganym jako źródło zasobów. Studenci zapoznają się z różnymi opisami relacji społeczeństw ze środowiskiem, w tym z paradygmatem adaptacyjnym, antropologią środowiska i ekologią polityczną. W trakcie zajęć odbywać się będą dyskusje nad dwoma typami relacji występującymi w życiu społecznym: relacjami ludzi ze środowiskiem oraz relacjami międzyludzkimi zapośredniczonymi przez zasoby naturalne.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-ANHIS
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z kluczowymi zagadnieniami antropologii, jej historią i tematami niezmiennie podejmowanymi w pracy antropologów. Wykład stanowi uzupełnienie problematyki podejmowanej na ćwiczeniach z antropologii społecznej; jest on rekomendowany uczestnikom modułu „Zróżnicowanie kulturowe współczesnego świata”.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-CWRP
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia adresowane do osób zainteresowanych poznaniem i przetestowaniem potencjału gwałtownie rozwijającego się sektora badań populacyjnych opartych na danych administracyjnych. Dane administracyjne pozwalają na precyzyjną analizę zagadnień m.in. z obszaru badań:

- nierówności społecznych,

- edukacyjnych,

- rynku pracy,

- epidemiologii,

- pomocy społecznej,

- ewaluacji polityk publicznych itp.

Studenci zapoznają się z podstawami metodologii analiz bazujących na rejestrach, z ich strukturą, logiką tworzenia wskaźników, możliwościami i ograniczeniami badań realizowanych w oparciu o dane rejestrowe. Poznają też najważniejsze polskie i zagraniczne projekty opierające się na analizie danych administracyjnych.

Zajęcia będą dobrym wstępem do zajęć pt. „USG państwa. Badania oparte na rejestrach administracyjnych w analizie skuteczności pomocy społecznej, nierówności płci a nawet w epidemiologii.”

Strona przedmiotu
3500-FAK-DEMSPOL
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas wykładów omówione zostaną społeczne konsekwencje procesów ludnościowych zachodzących w Polsce i w pozostałych krajach Europy. Przeanalizowane zostaną przyczyny oraz możliwe scenariusze przyszłych zmian demograficznych.

W pierwszej części kursu przedstawione zostaną podstawowe zjawiska i procesy zachodzące we współczesnym świecie, wraz z omówieniem najważniejszych metod stosowanych w analizach demograficznych. Zaprezentowane zostaną również podstawowe teorie demograficzne.

Druga część wykładów poświęcona będzie omówieniu społecznych i ekonomicznych konsekwencji procesów starzenia się społeczeństw. Przeanalizowane zostaną przemiany zachodzące w rodzinach, w relacjach międzypokoleniowych oraz konsekwencje zmian demograficznych dla rynku pracy i dla systemu opieki społecznej. Omówione zostaną modele polityk społecznych (polityk rodzinnych), będących odpowiedzią na obserwowane przemiany ludnościowe.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-KOMPOR
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia nawiązywać będą do opracowanych przez Marshalla Rosenberga sposobu tzw. porozumienia bez przemocy, osadzonego w kontekście podstaw logiki i etyki. Sposób ten sprzyja minimalizowaniu konfliktów, budowaniu wzajemnego zrozumienia, rewizji potrzeb stron i osiąganiu wspólnych rozwiązań. Przewiduje koncentrowanie się w rozmowie na spostrzeżeniach, uczuciach, potrzebach i prośbach. Inne formy wypowiedzi (osądy, krytyka, żądania, diagnozy, interpretacje, zarzuty itp.) utrudniają rozwiązywanie konfliktów. Metoda ta jest bardzo prosta, lecz jej wdrożenia – znacznie trudniejsze, toteż wymagają ćwiczeń.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-MIK
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Dlaczego w tolerancyjnym społeczeństwie tworzą się getta? Czy opłaca się być egoistą? Czemu jesteśmy skazani na wyniszczenie środowiska naturalnego? Czy „Oko za oko, ząb za ząb” to droga do pokoju na świecie?

Na te pytania będziemy starali się odpowiedzieć podczas kursu, odwołując się do różnorodnych modeli z zakresu teorii racjonalnego wyboru oraz szerzej - przy użyciu modeli formalnych i symulacji. Modele posłużą nam do zidentyfikowania zależności między indywidualnymi zachowaniami jednostek a - będącymi ich często zaskakującymi i nieoczywistymi – rezultatami, zjawiskami makrospołecznymi.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z możliwościami praktycznego zastosowania elementów modelowania i symulacji do opisu i analizy realnych zjawisk, procesów i problemów społecznych. Stosowanie skomplikowanego aparatu matematycznego nie będzie konieczne – zostanie on zastąpiony aplikacjami komputerowymi (np. biblioteka modeli NetLogo).

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-OTDP
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiotem wykładu jest przegląd koncepcji praktycznego wykorzystywania wiedzy gromadzonej w naukach społecznych, omówienie typowych procedur zalecanych w toku przechodzenia od tez opisowych do dyrektyw praktycznych oraz wskazanie na podstawowe grupy czynników zniekształcających te procedury.

W szczególności zależy nam na pokazaniu procesu dokonujących się zmian w obrębie administracji publicznej spowodowanego niezadowalającymi rezultatami polityk publicznych. Proces zachodzących zmian w administracji publicznej pokażemy w kontekście historyczno-instytucjonalnym.

Strona przedmiotu
3500-FAKL-PLWS
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem konwersatorium jest poznanie współczesnych koncepcji i badań na temat specyfiki i zróżnicowania społeczności wiejskich z perspektywy płci społeczno-kulturowej. Szczególną uwagę poświęcimy ujęciom wsi w teorii feministycznej, a także upłciowionym wzorcom konstruowania reprezentacji natury. Zajmiemy się różnicą płciową w wiejskich społecznościach, zwłaszcza w obszarze władzy, w jej zróżnicowanych instytucjach. Omówimy specyfikę i przemiany modeli oraz praktyk wiejskich rodzin i gospodarstw domowych, kwestie podziału pracy, w tym pracy opiekuńczej. Przedyskutujemy upłciowione przemiany wiejskich rynków pracy. Przyjrzymy się specyfice kontroli społecznej w małych społecznościach, ciągłości i zmianie jej form w odniesieniu do zagadnień życia intymnego, kwestii nienormatywności, odmienności. Omówimy wzorce sprawczości, indywidualne i zbiorowe formy oporu. A także polityczne, regionalne, ekonomiczne i klasowe uwarunkowania tych przemian różnicujące wsie i doświadczenia jej mieszkańców.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SOCDEW
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wprowadzenie słuchaczy w podstawową problematykę socjologii dewiacji i zapoznanie z funkcjonowaniem kluczowych instytucji kontroli społecznej, oraz pokazanie, w jaki sposób kształtowało się socjologiczne myślenie o dewiacji i dewiantach. Celem kursu jest także pokazanie słuchaczom, w jaki sposób nasze myślenie o zachowaniach dewiacyjnych jest sprzęgnięte z myśleniem o podstawach ładu społecznego. Zajęcia w ramach modułu dydaktycznego „Problemy społeczne, sprawy publiczne”.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SOCET
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem wykładu jest omówienie podstawowych pojęć, kontekstów i sporów związanych z pojęciem „etniczności” w socjologii, zwłaszcza dotyczących rozumienia grupy etnicznej, narodu, mniejszości narodowych, tożsamości etnicznej, uprzedzeń i dyskryminacji etnicznej (rasowej), post-etniczności i problemów społeczeństw wielokulturowych.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SMM
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład ma na celu wprowadzenie do szeregu perspektyw socjologicznej analizy mediów masowych, teorii komunikacji masowej, teorii etnografii i antropologii publiczności oraz przedstawienie studentom podstawowych uwarunkowań instytucjonalnych, tworzących rynek mediów masowych, w tym – reklamy, a także przedstawić uwarunkowania tzw. ładu medialnego, w tym szczególnie relacji między mediami prywatnymi i publicznymi.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SOCPR
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych problematyką socjologii pracy jako odrębnej subdyscypliny socjologii, użyteczną dla optymalnego pełnienia roli zawodowej w różnych środowiskach pracy

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SWW
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład dotyczy socjologii wojska oraz konfliktów zbrojnych. Podjęta zostanie kwestia genezy nowoczesnych sił zbrojnych oraz przemian ich form organizacyjnych – rekrutacji i szkolenia, struktury instytucjonalnej - zarówno instytucji formalnych, jak i nieformalnych. Mowa będzie o zmieniającym się esprit de corps i motywacji walczących. Uwzględniony zostanie kontekst społeczny sił zbrojnych, w tym powiązania między wojną, wojskiem a powstaniem i przemianami państwa narodowego. Mowa będzie o zmieniających się celach i charakterze konfliktów zbrojnych, w tym o sytuacji po zakończeniu Zimnej Wojny, kiedy to nastąpiła zmiana aktorów politycznych – częstokroć niepaństwowych – oraz charakteru konfliktów. Ponadto podjęta zostanie problematyka politycznego znaczenia sił zbrojnych, w tym charakteru relacji między wojskiem a władzą cywilną – cywilnej kontroli politycznej nad siłami zbrojnymi w różnych reżimach politycznych, od liberalnych demokratycji po totalitarnych oraz pretorianizmu.

Strona przedmiotu
3500-SSZCZ-SOCPOL
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień życia politycznego w perspektywie socjologicznej. Główne zagadnienia: władza jako zjawisko socjologiczne; problem legitymizacji władzy; ideologie polityczne; totalitarne i autorytarne reżimy polityczne; ruchy polityczne i partie; grupy interesu; elity polityczne - koncepcje klasyczne i współczesne; społeczne podstawy demokracji; partycypacja polityczna i zachowania wyborcze; podstawowe paradygmaty socjologii wyborów. Wykład adresowany jest przede wszystkim do studentów III roku IS. Jest powiązany z modułem Polityka i demokracja. Mogą w nim jednak uczestniczyć także studenci innych kierunków UW – OGUN.

Strona przedmiotu
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug